چکیده:
پژوهشحاضر با هدف تحلیل گفتمان اشعار تعلیمی «ملاعلی فاخری» فقیه و ادیب نامدار قرن ۱۳ هجری انجام شده است تا به این وسیله چگونگی بازنمایی جهانبینی موجود در این گفتمان در قالب نظام گذرایی و انواع فرایند و نیز تفاوتها و شباهتهای احتمالی چنین بازنماییای در دو اثر «گزیده اشعار» و «گزیده مرثیه» مشخص گردد. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که در پیکره مورد بررسی فرایندهای مادی، رابطهای و ذهنی بیشترین کاربرد را داشتهاند. همچنین ملا فاخر در گزیده مرثیه از فرایندهای مادی، رفتاری و وجودی بیشتر از گزیده اشعار استفاده کرده است. درحالیکه فرایندهای بیانی، رابطهای و ذهنی در گزیده اشعار بیشتر از گزیده مرثیه کاربرد دارد.
The present study is aimed at analyzing the discourse of Mullah Ali Fakheri’s poems in order to investigate how his worldview in didactic discourse is represented through transitivity system and process types. In this regard, “Gozide-ye Ash’ar” and “Gozide-ye Marsiye” were chosen for transitivity analysis. The results show that in Mullah Fakher’s didactic poems the material, relational and mental processes were the most frequent ones. Also, Mullah Fakher has used the material, behavioral and existential processes in Gozide-ye Marsiye more than Gozide-ye Ash’ar, while the frequency of verbal, relational, and mental processes in Gozid-e Ash’ar is more than Gozide-ye Marsiye. The way mullah Fakher uses process types made his didactic poems similar to poems in Persian discourse of love.
خلاصه ماشینی:
تحليل گفتمان نقشگراي اشعار ملاعلي فاخري 1 حسين قاسمي 2 آناهيتا پرتوي 3 حميد ساروخاني چکيده پژوهش حاضر با هدف تحليل گفتمان اشعار تعليمي «ملاعلي فاخري» فقيه و اديب نامدار قرن ١٣ هجري انجام شده است تا به اين وسيله چگونگي بازنمايي جهانبيني موجود در اين گفتمان در قالب نظام گذرايي و انواع فرايند و نيز تفاوتها و شباهت هاي احتمالي چنين بازنمايياي در دو اثر «گزيده اشعار» و «گزيده مرثيه » مشخص گردد.
به منظور تحليل گفتمان اشعار ملاعلي فاخر در اين مقاله ٢٦٠ بيت از سرودههاي اين شاعر در کتابهاي گزيده اشعار و گزيده مرثيه به روش تصادفي انتخاب شدند و با هدف پيبردن به چگونگي بازنمايي جهانبيني موجود در اين گفتمان و نيز تشخيص شباهت ها و تفاوتهاي احتمالي اشعار اين دو اثر با استفاده از ابزارهاي موجود در نظام گذرايي (طبقه بندي و بسامد رخداد انواع فرايند) فرانقش تجربي مورد تحليل و مقايسه قرار گرفتند.
صمدياني و تقوي (١٣٩٥) با استفاده از دستور نقشگراي نظاممند تجربه هاي عرفاني را در «عبهر العاشقين » مورد بررسي قرار دادند؛ نتايج اين پژوهش نشان داد که در اين اثر فرايندهاي رابطه اي ، رفتاري بيشترين بسامد و فرايندهاي مادي و وجودي کمترين کاربرد را داشته اند.
نوع فرايند بسامد رخداد درصد توزيع فرايند مادي ١٢٨ ٤١ فرايند ذهني ٣٣ ١١ فرايند رابطه اي ٩٧ ٣١ فرايند بياني ٣٩ ١٢ فرايند رفتاري ١١ ٤ فرايند وجودي ٤ ١ مجموع فرايندها ٣١٢ ١٠٠ جدول٣- فراواني رخداد و درصد توزيع انواع فرايند در پيکره گزيده اشعار با توجه به نتايج به دست آمده در جدول ٣- در غزليات عاشقانه ابتهاج در مجموع ٣١٢ فرايند کاربرد داشته است که از اين تعداد فرايند مادي با ٤١ درصد بيشترين رخداد را به خود اختصاص داده است و پس از آن فرايندهاي رابطه اي با ٣١ درصد در مرتبه دوم قرار دارد.