چکیده:
مدارس هوشمند از جمله نیازمندی های کلیدی جوامع می باشند و رویکردهای توسعه ی مهارت های دانشی و کارآفرینی دانش آموزان را دنبال می نمایند. هدف اصلی پژوهش، تعیین میزان مطابقت فناوری نوین مدارس هوشمند با استانداردهای این حوزه بوده است. پژوهش حاضر از نظر اهداف، کاربردی؛ از نظر نوع داده های جمع آوری شده، کمی می باشد. جامعه آماری شامل تمامی مدارس هوشمند منطقه 5 شهر تهران بوده اند. این تعداد مشتمل است بر 147 مدرسه، واحد تحلیل عبارت است از: مدیران و معلمان مدارس مذکور که مشتمل است بر 1987 نفر. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده است. حجم نمونه نیز معادل 400 نفر از مدیران و معلمان مدارس مذکور بوده است.جهت گردآوری داده ها از دو پرسشنامه محقق ساخته بهره برده شده است. در این پژوهش قبل از اجرا، طی یک مطالعه مقدماتی، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها از دیدگاه ده نفر از اساتید و کارشناسان حوزه مربوطه مورد بررسی و تایید قرار گرفته است . برای تعیین پایایی ابزار از روش آلفای کرانباخ استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش حاضر از نرم افزار آماری spss نسخه 20 بهره گرفته شده است. با توجه به داده های مربوط به متغیرها در بخش توصیفی از توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار، خطای استاندارد و برآورد میانگین استفاده شده است. در بخش استنباطی از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و t تک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شده است. صرف تجهیز یک مدرسه به ابزارهای جدید و کامپیوتر به معنای هوشمندسازی نیست و باید تمامی عناصر این مساله مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
بحث و نتيجهگيري بحث و بررسی سوال های پژوهش سوال اول پژوهش: استانداردهای حوزه های هوشمند سازی مدارس چه می باشد؟ بر اساس یافته های به دست آمده بررسی محتوایی تک تک عاملها نشان می دهد که استانداردهای حوزه های هوشمندسازی مدارس عبارت است از: عامل 1: تجهیزات مبتنی بر رایانه: سخت افزار و نرم افزار، عامل2: محیط یادگیری، عامل3: مدیریت مبتنی بر فناوری، عامل 4: معلمان آموزش دیده، عامل 5: محتوای آموزش الکترونیکی و عامل 6: روش های تدریس دانش آموز محوری یافته های به دست آمده از این پژوهش با یافته های پژوهش منصوری (1393)، مهدیزاده (1393)، نوری (1393)، شريفی و فقيهی (1392)، آزادبخت (1392)، شاه مرادی (1391)، مسعودی مقدم (1391)، موسوی انزهایی (1391)، حبیبی (1389)، جوکار (1389)، جانبازي (1389)، آق ارکاکلی (1388)، اوزداملی وهمکاران (2014)، ونگ (2014)، شارپ و همکاران (2010)، الخلاف و همکاران (2012)، نیاگوا و همکاران (2012)، لاک و همکاران (2014)، لارسن (2009) همسو می باشد.
بر اساس یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر نیز استانداردهای حوزه های هوشمندسازی مدارس عبارت است از تجهیزات مبتنی بر رایانه: سخت افزار و نرم افزار، محیط یادگیری، مدیریت مبتنی بر فناوری، معلمان آموزش دیده، محتوای آموزش الکترونیکی و روش های تدریس دانش آموز محوری.
Differential Developments Of Taiwanese Schools In Organizational Learning: Exploration Of Critical Factors, International Journal Of Educational Management, 17, 6, PP.