چکیده:
پژوهش حاضر، پاسخی به حوزه نسفیپژوهی است و با هدف آشناسازی عرفانپژوهان و دوستداران عرفان در ایران، با مطالعات و پژوهشهای عرفانی ذیل آثار و شخصیت علمی- فلسفی عزیزالدین نسفی، فراهم گردید. در این پژوهش، نسفیپژوهی در عرصه آثار خطی، کتب، مقالات(علمی و کنفرانسی) و پایاننامهها در ایران از آغاز تا زمان معاصر معرفی میشود. روش پژوهش حاضر، جستجو بر پایه کلیدواژه «عزیزالدین(عزیز، عزالدین، عزیزبنمحمد) نسفی» است که با توجه به جستجوی آن در بانکهای اطلاعاتی مانند مجلات، اسناد، سایتها، کتابخانهها و ... مجموعه آثار مرتبط با نسفیپژوهی نیز شناسایی و تحلیل شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سیر تحول نسفیپژوهی در ایران از نظر زمانی، سیر صعودی دارد و از اواخر دهه 80 و 90، پژوهشها به سوی مقایسه دیدگاههای عزیزالدین نسفی با سایر اندیشمندان و متفکران در حوزهها و رشتههای مختلف پیش رفت. آسیبشناسی در زمینه پایاننامهها و مقالات حوزه نسفیپژوهی، نشان میدهد به دلیل فقدان اطلاعات پژوهشی جامع به منظور غنیسازی مطالعات در این حوزه، شاهد تکرار تحقیقات پیشین هستیم. نگارندگان امیدوار هستند این پژوهش بتواند با معرفی آثار به جایمانده از عزیزالدین نسفی و تحلیل و تبیینِ تحقیقات و مطالعات علمی عرفانپژوهان معاصر در حوزه شخصیت علمی- فلسفی ایشان و تحلیل آثار و اندیشههای نسفی، راه میانبر و کوتاهی بر سر راه علاقهمندان ترسیم نماید تا بهرهبرداری از این آثار گرانسنگ، سهلالوصولتر گردد و از طریق دانشجویان با آشنا شدن نقاط ضعف روششناسی موجود در پژوهشهای قبلی، بتوانند در جهت رفع آن تلاش کنند.
The present study is a response to the field of mysticism and it is presented to familiarize mystics and mystics in Iran with mystical studies and research under the works and scientific-philosophical personality of Azizuddin Nasafi. This research deals with the introduction of semiotics in the field of manuscripts, books, articles (scientific and conference), and theses in Iran from the beginning until today. The current research method is searching based on the keyword "Aziz al-Din (Aziz, Ezz al-Din, Aziz bin Muhammad) Nasafi" and according to its search in databases such as magazines, documents, sites, libraries, etc. , a set of works related to qualitative research was identified. And it was evaluated and analyzed in terms of content. The findings of the research indicate that the course of evolution of Nasfiology in Iran has been upward in terms of time, and since the late 80s and 90s, research has progressed towards comparing the views of Azizuddin Nasafi with other thinkers and thinkers in various fields. The fields of pathology in the field of theses and articles in the field of basic studies show that due to the lack of comprehensive research information to enrich studies in this field, we are witnessing the repetition of previous research. The authors hope that by introducing the remaining works of Azizuddin Nasafi and analyzing and explaining the research and scientific studies of contemporary mystics in the field of his scientific-philosophical personality and analyzing Nasafi's works and ideas, a shortcut and a short way will be drawn for it. Those interested in exploiting these precious works will be more available, and in this way, students can learn about the weak points of the methodology in previous research and try to fix them.
خلاصه ماشینی:
نگارنده نام کتاب (تاريخ ) انتشارات مترجم هانري کربن ؛ ماريژان انجمن ايرانشناسي فرانسه ١ مجموعه رسائل مشهور به کتاب الانسان الکامل (١٣٤١) موله در ايران ، طهوري سيدضياءالدين دهشيري ٢ مقصد اقصي در گنجينه عرفان (١٣٥٢) حامد رباني نشر گنجينه تاريخ بنگاه ترجمه و نشر ٣ کشف الحقايق (١٣٥٩) احمد مهدوي دامغاني کتاب ٤ تفسير نسفي (١٣٦٢) عزيزاله جويني بنياد قرآن ٥ ره توشه ديار کمال : مجموعه اي برگزيده از رسالات عرفاني (١٣٦٥) - نور فاطمه ٦ راز رباني (اسرار الوحي سبحاني ) در شرح حديث قدسيه معراجيه (١٣٧٨) حسين معلم اميرکبير لويد وينسنت جان ريجن ٧ عزيز نسفي (١٣٧٨) نشر مرکز مجدالدين کيواني Curzon Lioyd Ridgeon Aziz Nasafi (1998) 8 هرمان لندولت انجمن آثار و مفاخر ٩ بيان التنزيل (١٣٧٩) محمدرضا جوزي فرهنگي اکبر ايراني ؛ محمودرضا ١٠ ا(ن١س٨ا١٣)کامل (تلخيص و بازنويسي کتاب انسان کامل اثر عزيزالدين نسفي ) اسفنديار؛ عليرضا اهل قلم مختارپور ١١ زبده الحقايق (١٣٨١) حق وردي ناصري طهوري Curzon Richmond LAozyidzRNiadsgaefion ISnetlercotdeudcTdreatainseds ofPArzsiizaNasaMfiet(a2p0h0y2s)ics and Mysticism: 12 ١٣ (پي٨د٨اي٣ي١)انديشه سياسي عرفاني در ايران از عزيز نسفي تا صدرالدين شيرازي مهدي فدائي مهرباني ني ١٤ اشارات عزيزالدين نسفي (١٣٩٠) شکيبا ماهيار الهام ١٥ در جستجوي انسان کامل (در آثار ابن عربي ، نسفي ، گيلاني ) (١٣٩١) اکبر حسين پور انتخاب بيان التنزيل (١٣٩١) سيدعلي اصغر ١٦ کشف الحقايق عزيز نسفي (قرن هفتم هجري ) (١٣٩١) سخن مجموعه رسائل عزيزبن محمد نسفي مشهور به الانسان الکامل (١٣٩٥) ميرباقري فرد ماريژان موله ١٧ دو سمت سکه ي ولايت (١٣٩٤) اخوان خراساني محمدعلي اخوان ١٨ آعدزايبزالصديون ف اننه س:فتيحل(ي٥ل ٩و٣ت١)بيق در مصباح الهدايه عزالدين کاشاني و انسان کامل سيدمحمد ساعدي سخنوران ١٩ منازل السائرين الي الله (١٣٩٦) داود اسپرهم ؛ افسون اميني آرايان ٢٠ فرهنگ موضوعي آثار چاپي عزيزالدين نسفي (١٣٩٧) بهاره فرخ آشتياني گيوا آنکس که منم گوي که کيست ؟ رساله در بيان شناخت و معرفت انسان برگرفته از کتاب انسان الکامل عزيزالدين نسفي (١٣٩٨) 21 مهدي رضوي خجستگان بيا تا گام برداريم : مقدمه کتاب انسان کامل نوشته عزيزالدين نسفي در قرن هفتم هجري قمري (١٣٩٨) ٢٢ در بيان نصيحت عزيزالدين نسفي (١٣٩٨) سميه زارعي آهيخته عرفان شرقي : شرح رساله «مقصد اقصي » عزيزالدين نسفي استاد غلامحسين غلامحسين ابراهيمي ٢٣ ابراهيمي ديناني (١٣٩٩) ديناني نور سخن on the Sufiistic and Unitarian(atise١٨٦٧)TOhrieeonstoalphMy yosfttichiesme,rsAianTsr امير اسماعيلي اکرم السادات حاجي ٢٤ شرح لغات و اصطلاحات عرفاني کتاب الانسان الکامل (١٣٩٩) سيد آقايي مديد جدول ٤- کتاب هايي که به صورت تلخيص ، ترجمه و گردآوري آثار «عزيزالدين نسفي » گردآوري شده اند (www.