چکیده:
مقدمه: دانشآموزان بزرگترین سرمایههای هر کشوری محسوب میشوند، بنابراین توجه به رشد همه جانبهی آنها یکی از وظایف مهم نظام آموزشی قلمداد میشود. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی بستهی آموزش کیفیت زندگی در مدرسه بر کمکطلبی و رضایت تحصیلی دانشآموزان بود.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرخرمآباد بود که در سال تحصیلی 402-1401مشغول به تحصیل بودند. روش نمونهگیری به صورت خوشهای چند مرحلهای بود که نمونه مورد نظر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر)، گواه (20 نفر) جایگزین شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای کمکطلبی تحصیلی رایان و پینتریچ (1997) و رضایت تحصیلی شیخ الاسلامی و احمدی (1390) جمع آوری شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت آموزش بستهی کیفیت زندگی در مدرسه قرار گرفتند و گروه گواه آموزشی دریافت نکردند؛ پس از اتمام دورهی آموزشی از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج به دست آمده از تحلیل دادهها نشان داد که بین نمرات پس آزمون کمک طلبی و رضایت تحصیلی دانشآموزان در گروههای آزمایش و گواه تفاوت معناداری (P<0.001) وجود دارد.
نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بستهی آموزشی کیفیت زندگی در مدرسه منجر به افزایش میزان کمکطلبی و رضایت تحصیلی دانشآموزان میشود.
Introduction: Students can be one of the biggest social assets of any country, so paying attention to their all-round growth is considered one of the important duties of an educational system. The purpose of the present research was to investigate the effectiveness of the training package of quality of life in school on the help-seeking and academic satisfaction of students. Method: the research design was quasi-experimental with pre-test-post-test control group. The statistical population of the research includes; all the female students from the second year of elementary schools in Khorram Abad. The sampling method was a multi-stage cluster, where the target sample was randomly allocated in two experimental (20 people) and control (20 people) groups. The data were collected using Ryan and Pintrich's academic help-seeking (1997) , Sheikhul-Islami and Ahmadi's academic satisfaction questionnaires (2012). The experimental group was trained by the quality of life package at school for 12 sessions, and they did not receive a training certificate; after completing the training course, both groups were given a post-test. The data were analyzed using multivariate and univariate analysis of covariance. Results: The results obtained from the analysis showed that there is a significant difference (PConclusion: Therefore, it can be concluded that the application of the educational package of the quality of life in school leads to an increase in the amount of help-seeking and academic satisfaction of students.
خلاصه ماشینی:
The Effectiveness of the Training Package of Quality of Life in School on Help- Seeking and Academic Satisfaction of Students Received: 2023/08/20 Accepted: 2023/12/21 Kobra Aalipour1, Mohammad Abbasi2*, Ezatolah Ghadampour 3 Original Article Abstract Introduction: Students can be one of the biggest social assets of any country, so paying attention to their all-round growth is considered one of the important duties of an educational system.
The purpose of the present research was to investigate the effectiveness of the training package of quality of life in school on the help-seeking and academic satisfaction of students.
The data were collected using Ryan and Pintrich's academic help-seeking (1997), Sheikhul-Islami and Ahmadi's academic satisfaction questionnaires (2012).
Results: The results obtained from the analysis showed that there is a significant difference (P between the post-test grades of help-seeking and academic satisfaction of the students in the experimental group.
Conclusion: Therefore, it can be concluded that the application of the educational package of the quality of life in school leads to an increase in the amount of help-seeking and academic satisfaction of students.
Keywords: Training the Quality of Life in School, Students, Academic Satisfaction, Help-seeking.
Bathelt, de Haan & Dale 16.
درنهایت باتوجه مطالب ذکر شده هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بسته آموزشی کیفیت زندگی در مدرسه بر کمک طلبی و رضایت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر خرم آباد میباشد.
به طور کلی نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بستۀ آموزشی کیفیت زندگی در مدرسه در افزایش نمرات مربوط به رضایت و کمک طلبی تحصیلی دانش آموزان موثر است .