چکیده:
موسیقی ایرانی 1 از جمله نظامهای موسیقایی است که بداههپردازی در آن نقش بهسزایی دارد. بداههپردازی در موسیقی به گونهای اجرا میشود که علاوه بر چهارچوب و ویژگیهای این نوع موسیقی؛ یعنی توجه به ردیف و دستگاه موسیقی ایرانی 2، بافت زندگی اجراگر، تجربة زیسته و آموخته و دریافتهای شخصیاش در خلق اثر هنری تاثیرگذار است. مسئله ای که نظام فکری اگزیستانسیالیسم بیش از باقی مکاتب فلسفی، به آن پرداخته است. بداهه پردازی از این حیث که تماما تحت قواعد نظام خود عمل نمیکند، با آزادی و از این منظر که به تفرد و برداشتهای منحصربه فرد و شخصی افراد میپردازد، با مطرح میشود. » بازی در هنر « تنهایی در ارتباط است. اصالت و تقدم وجود بر ماهیت دغدغة اصلی اگزیستانسیالیسم است که در مفهومی تحت عنوان بازی عملی لحظه محور و بیواسطه که قوانین و ماهیتهای زندگی را کنار میزند و با اصل زندگی و انسان بودن مواجه میشود. این پژوهش به روش تاریخی تحلیلی و مطالعة کتابخانهای و اسنادی به بررسی اثری بداهه از محمدرضا لطفی ]آلبوم گریه بید[ با رویکرد اگزیستانسیالیسم میپردازد و قصد دارد نمودهایی از این نگرش فلسفی را در آن بیابد. در نتیجة این پژوهش دریافتیم که آموختهها، فرهنگ تاریخی، ویژگیهای شخصیتی و دیگر ارکان هویتی هنرمند در اجرای بداههاش نمود دارد و اینها به نوعی بیانگر آزادی و تنهایی اگزیستانسیال اوست. همان آزادی که مسئولیتپذیری را به همراه دارد و همان تنهایی که امکان همبستگی افراد را از حدی بیشتر ناممکن میسازد.
Iranian music is one of the musical systems in which improvisation plays a significant role. Improvisation in music is performed in such a way that in addition to the framework and characteristics of this type of music, i.e., paying attention to the row and device of Iranian music, the context of the performer's life, lived and learned experience, and his perceptions are influential in creating an artistic work. A problem that the existentialist thought system has dealt with more than the rest of the philosophical schools. Improvisation is related to freedom in the sense that it does not operate entirely under the rules of its system, and in the sense that it deals with the individuality and unique and personal perceptions of people, it is related to loneliness. The originality and precedence of existence over nature is the main concern of existentialism, which is raised in a concept called "play in art". A practical and immediate moment-oriented game that ignores the rules and essences of life and confronts the essence of life and being human. This research examines an improvised work by Mohammad Reza Lotfi [The Willow Weeping Album] with the approach of existentialism through historical-analytical method and library and document study and intends to find manifestations of this philosophical attitude in it. As a result of this research, we found that the learned, historical culture, personality traits, and other elements of the artist's identity are reflected in his improvisation, and these somehow express his freedom and existential loneliness. The same freedom that brings responsibility and the same loneliness that makes the possibility of people's solidarity even more impossible.