چکیده:
بخشهای مختلف هر سازمان، به منظور اثربخشی و کارآیی، نیازمند کنترلهای اقتضایی مرتبط به خود است. شناخت متقابل کارکردها و اجرای تکنیکهای حسابداری مدیریت به واسطهی کارایی خدمات دولت الکترونیک در راستای تحقق اهداف سازمان، مفید بوده و ارزش افزوده ایجاد میکند. پژوهش حاضر، میانجیگری کارایی خدمات دولت الکترونیک را در اثر تکینکهای حسابداری مدیریت بر اهداف نظام اطلاعاتی حسابداری مطالعه کرده است که از نظر تقسیمبندی بر مبنای هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش انجام پژوهش توصیفی-هم-بستگی، پیمایشی بوده است. جامعهی آماری پژوهش، کارکنان حسابداری شعب و کارگزاری بیمهی تامین اجتماعی مشهد با حداقل مدرک لیسانس در سال شمسی 1400 بوده است. با توجه به تعداد محدود جامعهی-آماری، کلیهی مشمولین به روش سرشماری با برآورد 140 نفر، مورد مطالعه است. لذا، پرسشنامههای جمع-آوریشده پس از حذف نسخههای مخدوش و ناقص، به تعداد 127 نسخه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. روایی ابزار پژوهش به شیوهی روایی صوری، محتوایی و تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرارگرفت. در بخش آمار استنباطی از روش مدلیابی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار Smart PLS استفاده شدهاست. نتایج تحلیل اطلاعات، معناداری اثر متغیرها بر یکدیگر را با شدت متفاوت، حکایت کردهاست؛ به طوری که مشکلات و محدودیتهای حاصل از کاربرد تکنیکهای حسابداری مدیریت بر اهداف نظام اطلاعاتی حسابداری اثرگذار با رابطهی معکوس نتیجه شده و نقش کارایی و خدمات دولت الکترونیک در اثر تکنیکهای حسابداری مدیریت بر اهداف نظام اطلاعاتی حسابداری، میانجیگری جزئی استنباط شدهاست.
خلاصه ماشینی:
حسابداري و بودجه ريزي بخش عمومي Quarterly Journal of Public Sector سال چهارم ، شماره ٢ (پياپي ١٢)، تابستان ١٤٠٢، صفحات ٢٦-١ Accounting & Budgeting نقش تکنيک هاي حسابداري مديريت در اهداف نظام اطلاعاتي حسابداري به واسطه کارايي خدمات دولت الکترونيک (مطالعه موردي: شعب و کارگزاري بيمه تأمين اجتماعي مشهد) امير شمس ١، روح اله رحماني ٢، فاطمه حيدرزاده 3 ١گروه حسابداري ، واحد تربت جام ، دانشگاه آزاد اسلامي ، تربت جام ، ايران gmail.
لذا، سؤال پژوهش حاضر اين است که آيا کارايي خدمات دولت الکترونيک ، اثر تکنيک هاي حسابداري مديريت بر اهداف نظام اطلاعاتي حسابداري شعب و کارگزاري بيمه ي تأمين اجتماعي مشهد را ميانجيگري ميکند يا خير؟ ٢.
لذا، پژوهش حاضر برگرفته 12 از مطالعه ي حداد و آل سيد (٢٠٢١) و ساير مطالعات ، با بررسي محتواي پژوهش ها، پس از أخذ ديدگاه صاحب نظران و اساتيد خبره ، مدل مفهومي شکل ١ مورد تأييد براي استفاده قرار گرفت که در آن ، تکنيک هاي حسابداري مديريت و ابعاد شش گانه ي آن ، به عنوان متغيرهاي مستقل ، کارايي خدمات دولت الکترونيک به عنوان متغير ميانجي و اهداف نظام اطلاعاتي حسابداري به عنوان متغير وابسته درنظر گرفته شده است .
نتايج حاصل از برازش مدل معادلات ساختاري در اثر تکنيک هاي حسابداري مديريت بر اهداف نظام اطلاعاتي حسابداري، مربوط به فرضيه ي اصلي اول پژوهش ، در جدول ٣ نشان داده شده است .