چکیده:
هدف این تحقیق بررسی تجارب زیسته معلمان چندپایه از نقش راهبران آموزشی در بهبود وضعیت آموزش مدارس چندپایه شهرستان چاراویماق بود. تحقیق با روش کیفی از نوع پدیدارشناسی تجربی و با ابزار مصاحبه بدون ساختار انجام شد. جامعه مورد پژوهش، تعداد 158 نفر از معلمان مدارس چندپایه روستایی مقطع ابتدایی شهرستان چاراویماق در سال تحصیلی 99-98 بودهاند که بهصورت هدفمند ملاک محور(با تکنیک نمونهگیری شدت) تعدادی از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. تحقیق بعد از انجام 21 مصاحبه به اشباع نظری رسید. طی مصاحبهها معلمان مدارس چندپایه تجربیات خود را از نقش و فعالیتهای راهبران بیان نمودند که با روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تحلیل قرارگرفت. یافتههای حاصل از پژوهش بدینصورت بود که: 1) راهبران به تبع شرایط منطقه و برخی مشکلات حاکم بر مدارس چندپایه منطقه، عمده نیروی خود را صرف آموزش نکرده و سعی در حلوفصل سایر مسائل در کنار پرداخت به مسائل آموزشی دارند.2) راهبران علاوه بر مسائل آموزشی درزمینه ی کمکهای روانی به معلمان و دانشآموزان تأثیرگذارند. 3) راهبران به عنوان پل ارتباطی اداره آموزشوپرورش منطقه و همچنین ناظر بر اجرای بخشنامهها و دستورات بالادستی در حال تلاش هستند. 4) راهبران درزمینه ی توجه و سازماندهی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در تلاش بوده و زمینه را برای عدم طرد آنها فراهم میآورند. 5) راهبران برای بهبود آموزش سعی در تغییر روش تدریس معلمان و افزایش آگاهی آنان دارند؛ همچنین در همین زمینه سعی دارند ضمن شناسایی عوامل مخل یادگیری، راهکارهای بهبود وضعیت را ارائه داده و بر اجرای آن نظارت داشته باشند. نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به نقش مثبت راهبران آموزشی در یاری رساندن به معلمان، باید برای تقویت آنها از روشهای مختلف از جمله، بهبود آموزشهای ضمن خدمت، پررنگتر شدن نقش و جایگاه آنها در آموزش و پرورش و انتخاب درست راهبران به تقویت این جایگاه پرداخت.
The purpose of this research was to investigate the lived experiences of multi-grade teachers about the role of educational leaders in improving the education situation of multi-grade schools in Charavimaq city. The research was conducted with the qualitative method of experimental phenomenology and with the tool of unstructured interview. The research population was 158 teachers of multi-grade rural elementary schools in Charavimaq city in the academic year 2010-2012 , and a number of them were selected as a sample in a purposeful way based on criteria (with intensity sampling technique). The research reached theoretical saturation after conducting 21 interviews. During the interviews, teachers of multi-grade schools expressed their experiences of the role and activities of principals, which were analyzed with the seven-step method of Claisey. The findings of the research were as follows: 1) Due to the conditions of the region and some problems prevailing in multi-level schools in the region, the principals do not spend most of their energy on education and try to solve other issues besides paying attention to educational issues. 2) In addition to educational issues, leaders influence teachers and students in the area of psychological assistance. 3) Leaders are working as a communication bridge of the regional education department and also overseeing the implementation of the directives and orders of the higher authorities. 4) Leaders are trying to pay attention and organize students with learning disabilities and provide the basis for not rejecting them. 5) In order to improve education, leaders try to change teachers' teaching methods and increase their awareness; also, in this context, they are trying to identify the factors that hinder learning, provide solutions to improve the situation and monitor its implementation. The results of the research showed that considering the positive role of educational leaders in helping teachers, it is necessary to strengthen them through various methods, including improving in-service training, making their role and place in education and training more prominent, and choosing the right leaders.