چکیده:
داستان موقعیت زنان و به طور کلی زیستجهانِ زنانه در داستانهای کوتاه صادق هدایت موقعیتی پیچیده و چندبُعدی ست. این موقعیت در درجهی نخست از سیطرهی گفتمانِ جنسیتیِ ویژهای پرده برمیدارد که درآن، شکل خاصی از زیستن و هستیِ زنانه در سنخیتِ کامل با شکلی از مناسبات اجتماعی، فرهنگی و جنسیتی شکل می گیرد. در واقع، از چشمانداز انتقادی صادق هدایت، سیطرهی یک گفتمانِ سنتی حولِ محور اقتدارِ مردانه و تثبیتِ نوعی از خُلقیات، ارزشها و هنجارهایِ پیشینی، زیستِ زنانه را در فقدانِ هر گونه مولفهی زیباییشناختی، به زیستی درحاشیه، مسکوت، شکننده و فاقد شور زندگی مبدل ساخته است. نکته قابل تامل اینکه موقعیتِ انحطاطیِ زنان نزدِ هدایت، همزمان ناظر بر وضعیتِ انحطاطیِ ایران در وجه ساختاریِ آن نیز هست. در این پژوهش با تکیه بر نوع روایتِ صادق هدایت از موقعیتِ زنانه در ایران، به این پرسش پرداخته خواهد شد که زیستجهانِ زنانه تحت سیطرهی کدام گفتمانِ جنسیتی و اقتدار کدام ساختار اجتماعیست که در آن، این زیستجهان به موقعیتی درحاشیه و تحت سلطه و فاقد هر گونه بُعد زیباییشناختی تبدیل شده است؟ در پاسخ به این پرسش، این فرضیه قابل طرح است که موقعیتِ زیست زنانه در چشمانداز انتقادی صادق هدایت، تحت تاثیرِ نوع خاصی از گفتمان جنسیت و غلبه نوعی اقتدارگراییِ ساختاری و انحطاطِ اجتماعی و اخلاقی قرار دارد.
The position of women and in general feminine habitat in the short stories of Sadegh Hedayat is a complex and multidimensional situation. This position primarily reveals the dominance of a particular gender discourse, in which a particular form of feminine life and existence takes place in a complete type of social, cultural and gender relations. In fact, from the critical landscape of Sadegh Hedayat, the dominance of a traditional discourse around the axis of male authority and the consolidation of a kind of precedent moods, values and norms, in the absence of any aesthetic component, to life, abstract, fragile, fragile And it has made life passionate. It is noteworthy that the decline of women in guidance is at the same time as the decline of Iran in its structural aspect. In this study, relying on the type of Sadegh Hedayat's narrative of feminine situation in Iran, the question will address that which feminine habitat is dominated by gender discourse? In response to this question, the hypothesis can be suggested that the living situation in Sadegh Hedayat's critical landscape is influenced by a particular type of gender discourse and the dominance of some kind of structural and social and moral degeneration