چکیده:
ملاصدرا نفس را در مرحله پیدایش، جسمانی و در مرحله بقا، روحانی دانسته است؛ با این توضیح که ماده جسمانی با حرکت جوهری به تدریج مراتب کمال را طی می کند تا به حدتجرد می رسد. باتوجه به اهمیت موضوع، شارحان ملاصدرا نیز نسبت به شرح و تبیین جسمانیه الحدوث بودن نفس از منظر ملاصدرا اهتمام ویژه نمودند و هر یک با توجه به نگرش و دریافت خودشان از موضوع، به شرح و تبیین این مسأله پرداختند و همواره اختلاف نظرهایی با یکدیگر داشته اند. حال سوال این است که ماهیت جسمانی بودن حدوث نفس از منظر ملاصدرا چیست و شارحان ملاصدرا در این زمینه به چند گروه تقسیم می شوند؟ پاسخ این است که درتشریح ماهیت حدوث جسمانی نفس، شارحان آثار ملاصدرا را می توان به سه دسته کلی تقسیم بندی کرد. گروهی منظور از جسمانی در حدوث جسمانی نفس را جسم طبیعی دانستند، دسته دوم جسمانی را چیزی که تعلق شدید به جسم دارد تفسیر کرده اند و نهایتا گروه سوم معنای عامی از جسمانیت را به کار برده اند که شامل جسم طبیعی و موجود مجرد می شود. تشریح دیدگاه های این سه گروه و به تبع آن روشن ساختن ماهیت حدوث جسمانی نفسبا روش تحلیلی- توصیفی،مهمترین وظیفه ای است که بر عهده این پژوهش می باشد.
mulla sadra considered the human soul to be physical in the stage of creation and spiritual in the stage of survival, with the explanation that physical matter gradually goes through the stages of perfection until it reaches incorporeity. due to the importance of the topic, mulla sadra's commentators also paid special attention to the description and explanation of the scorporeal in origination(jismaniyyat al-huduth) from mulla sadra's point of view, and each of them explained and explained this issue according to their own attitude and understanding of the topic, and there were always differences. they have had opinions with each other. now the question is, what is the physical nature of the occurrence of the human soul from mulla sadra's point of view, and how many groups are mulla sadra's commentators divided into in this regard? the answer is that in explaining the nature of the physical occurrence of the human soul, the commentators of mulla sadra's works can be divided into three general categories. a group considered the meaning of physicality in the physical occurrence of the soul to be a natural body, the second group interpreted the physicality as something that strongly belongs to the body, and finally, the third group used the general meaning of physicality, which includes the natural body and abstract being. explaining the viewpoints of these three groups and, accordingly, clarifying the nature of the physical occurrence of the self with analytical-descriptive method, is the most important task that is the responsibility of this research.