چکیده:
هدف این پژوهش معرفی مدل مفهومی تربیتی و یادگیری است که ابتناء فلسفی آن لزوما محدود به یکی از مکاتب و آراء فلسفی نیست. ملاصدرا در حکمت متعالیه «حقیقت» در آرمانگرایی را با «حقایق» در واقع گرایی کنار هم دیده است به این معنی که حقایق همان حقیقت است که در پرده ی مراتب خود را نمایان ومتجلی کرده است. اسفار نزد عرفا راهی برای تعالی عرفانی است که سالک طی مراتب میکند. این سفر از فطرت آغاز میشود، فطرت هم مراتب دارد و نازلترین مرتبه آن طبیعت است. این سفر یعنی این یادگیری از طبیعت آغاز میشود. با عرضه و مقایسه ی این مراتب در این پژوهش مراتب یادگیری سرشت گرایی که مبتنی بر فطرت انسان است عرضه و معرفی شده است. مراتب یادگیری، نظر وعمل را توامان در بر میگیرد. روش شناسی صدرا مبتنی بر سخن وحی، برهان عقل و مشاهده قلب است به این معنی که هر سه منظر باید راستی، واقعیت و حقیقت یک یافته را ادراک و تاییدکنند. این پژوهش به تعریف، خاستگاه و اهداف پرورش سرشت گرایانه پرداخته است. این پژوهش در جهات فلسفی با تکیه بر حکمت متعالیه با روش برهانی و در موضوع، هدف و شیوه به روش فراترکیب، تبیین شده است.
this research aims to introduce a conceptual model of education and learning whose philosophical content is wider than one of the philosophical schools and opinions. mulla sadra has seen "truth" in idealism and "facts" in realism in his transcendental wisdom, which means that facts are the same truth that has manifested itself in the veil of hierarchy. according to the mystics, journeying is a path to mystical excellence that the seeker goes through. this journey starts with initiation, initiation has levels, and the lowest level is nature. this journey means this learning begins from the heart. the learning levels of innatiationism, based on human innate, have been presented and introduced by giving and comparing these levels in this research. levels of learning include thinking and action. sadra's methodology is based on the word of revelation, wisdom argument, and observation of the heart. all three perspectives must understand and confirm the truth, reality, and truth of a finding. this research has focused on the definition, origin, and goals of innatiationism in education. this research has been explained in the philosophical aspects by relying on transcendental wisdom with sadra's wisdom argument and in the topic, purpose, and method by the method of meta-synthesis.