چکیده:
سهروردی دارای تعدادی رسالۀ تمثیلی و رمزی است. این داستانها دارای تاثیرات تعلیمی و تربیتی هستند. افراد با خواندن آنها، گام به گام در معنای باطنی رمزها سلوک میکنند و با پرده برداشتن از معنای باطنی متن، به خود واقعی خویش دست مییابند. در این مقاله رسالۀ آواز پرجبرئیل از این منظر مورد بررسی قرار گرفته و با ترجمۀ «آواز» به «پژواک و طنین»، معنای جدیدی از نمادپردازی بال فرشته بیان شده است. همچنین داستان به صورت جزء به جزء مورد بررسی قرار گرفته و نمادهای به کار رفته در آن مورد تحلیل و رمزگشایی قرار گرفتهاند و نشان داده شده است که چگونه این نمادها به کسانی که در این عالم هستند، جایگاه حقیقیشان را تفهیم میکنند. بر این اساس این سخن ابوعلی فارمدی که گفته است: «از جمله آوازهای پر جبرئیل یکی توئی» تبیین شده است.
خلاصه ماشینی:
همچنین داستان به صورت جزء به جزء مورد بررسی قرار گرفته و نمادهای به کار رفته در آن مورد تحلیل و رمزگشایی قرار گرفته اند و نشان داده شده است که چگونه این نمادها به کسـانی کـه در ایـن عـالم هسـتند، جایگاه حقیقیشان را تفهیم میکنند.
٣ بنابراین چنـان کـه مشـاهده مـیشـود در سـنت فلسـفۀ اسـلامی پـیش از سهروردی، در نوشته های اخوان الصفا،٤ ابن سینا (م ٤٢٨ق )٥ که در این زمینه تاثیر مسـتقیمی بر سهروردی داشته است و ابن طفیل (م ٥٨١ ق )،٦ سوابقی وجود دارد که دقیقاً از این شـیوه استفاده کرده اند.
برای ترجمۀ فرانسوی بیشتر داستان های رمزی سهروردی که همراه با شرح کامل و مقدمه ای برای هـر یـک از تـک رسـاله هـای آن اسـت و نیـز بازنویسـی و جمـع بنـدی شـارح ناشناختۀ فارسی در مورد رساله های آواز پر جبرئیل و مونس العشاق (کـه همچنـین بـا عنـوان [فـی حقیقـلإ العشـق ] نیـز شناخته میشـود).
تمامی این صحنه هنگامی رخ میدهد که ظلمت همه جا را فرا گرفته اسـت کـه بـه آن تحـت عنـوان «دسـت برادر عدم » در اطراف عالم سفلی اشاره میکند (همان ).
در صورتی که نـدانیم کـه در مفاهیم اصلی فلسفۀ اسلامی در مورد جهان ، ده عقل وجود دارند که هر یک در رونـدی نزولی از عقل اول (عقل اول از ذات الهی نازل مـیشـود) تـا عقـل دهـم (یـا عقـل فعـال ) از یکدیگر پدید میآیند، عدد ده که به این حکیمان اختصاص داده شده است ، بیدلیل به نظر میرسد.