چکیده:
سلفیت با کنار گذاشتن مذاهب اربعه، خود را پیرو سلف نامیدند؛ از جمله پیامدهای این نظریه، نگاه تازه آنان به مسئله تقلید است. آنها اولا التزام به مذهب معین را بهطور کامل رد و انکار میکنند؛ ثانیا برای عوام جامعه محدوده ضیقی را در نظر گرفتهاند؛ ثالثا وظیفه اصلی یک جامعه را اتباع معرفی کرده و تقلید و اجتهاد را برای قشر خاص و محدودی جایز دانستهاند. سلفیها، مجتهدی که در بیان نظریات مذهب معینی باشد را از اهل علم بهحساب نبرده و معتقدند که رجوع به این مجتهد، رجوع به شخص عامی و از مصادیق تقلید کورکورانه خواهد بود. نظریهِ اتباع سلفیت، بهدلیل اشکالاتی که دارد، نمیتواند جایگزینی برای تقلید و اجتهاد باشد؛ از جمله اشکالات اتباع، استنباط نادرست از تقلید است. آنان تقلید را بهمعنای رایج در بین مردم (پیروی کورکورانه) معنا میکنند؛ در حالیکه این تعریف، با معنای اصطلاحی تفاوت بسیاری دارد. اشکال دیگر آنان استفاده از آیاتی است که دلالت بر معنای عامِ اتباع میکند؛ ولی آنان در اتباع خاص آن را بهکار میبرند. آخرین اشکال، آسیبهای اتباع در جامعه است که در این مقاله به روش توصیفی _ تحلیلی به آن پرداخته خواهد شد.
denying the following of the four main religious denominations, the Salafi called themselves by this name. one of the main features of the Salafi sect is their view on imitation from the other Islamic denominations. On the first place, they deny the adherence to a particular denomination. on the second place, they defined a narrow space for the common people. Finally, they believe that the main duty of the society is Ittiba and a few can extract the Islamic rules by themselves. The Salafi maintain that the Mufti expressing the ideas of a particular religion is not a true scholar and if someone refers to him, it is copying him blindly. Encountering so many problems, the Ittiba theory cannot be a good alternative for the imitation theory. One of the problems of the Ittiba theory is its misconception from the imitation theory. They claim that imitation means following blindly. While the technical term for Imitation does not mean mimicking. One of the other problems of the Salafi theory is that they interpret the verses that mean general Ittiba in the specific Ittiba. The last defect of this theory is that it will cause so many problems in the community. In this essay, these issues will be studied in a descriptive- analytic method.
خلاصه ماشینی:
سرانجام عملیاتی شدن اتباع در جامعه ، انحراف عده ای از اقشار جامعه ِ و به وجود آمدن تفکـرات افراطـی و در نتیجـه ، گـروه هـای افراطـی خواهـد شـد؛ در مقالـه حاضر، بعد از بیان مفهوم تقلید و اتباع ، دایره تقلید و اتبـاع از دیـدگاه سـلفیه مـورد بررسـی قرار میگیرد و در نهایت ، به نقد این دیدگاه میپردازیم ؛ در واقع اتباع یک مسئله جدید بـه - شمار میرود که در بین مذاهب اهل سنت نبوده و وهابیت از بـین علمـا اهـل ظـاهر ماننـد ابن خویز منداد، مطالبی را به صورت پراکنده نقل میکننـد.
ایـن دلیل در قرآن و سنت است و یا به همراه فتوای مجتهد ذکر میشود؛ بنابراین فرق اتباع بـا اجتهاد و تقلید، کاملا روشن خواهد بود؛ زیرا تقلید به معنای پیروی از فتوای مجتهـد مـی - 1 ١.
٤. «التقلید معناه فی الشرع الرجوع إلی قول لا حجة لقائله علیه ، وهذا ممنوع منه فی الشریعة ، والاتباع ما ثبت علیه حجة »؛ (شاطبی، ابراهیم بن موسی، الاعتصام ، ج ۲، ص ۸۵۹)؛ (معلمی یمانی، عبدالرحمن ، تحقیق الکلام فی المسائل الثلاث الاجتهاد والتقلید، السنة والبدعة والعقیدة، ص ۱۰۱)؛ (عباسی، محمد عید، بدعة التعصب المذهبی، ص ۳۵)؛ (ابن عبدالبر، یوسف ، جامع بیان العلم و فضله ، ج ۲، ص ۱۴۳ و ۹۹۲)؛ (ابن قیم جوزیه ، محمد، اعلام الموقعین عن رب العالمین ، ج ۲، ص ۱۷۰)؛ (شثری، سعد بن ناصر، التقلید و احکامه ، ص ۳۱).