چکیده:
ایلخانان براى رقابت با ممالیک مصر، از یک سو گرایش به تشیع (صرف نظر از سایر عوامل فرهنگی مؤثر بر این امر) را مد نظر قرار دادند و از سوی دیگر، برای گسترش نفوذ و سیطره خود بر حجاز کوشیدند. به دلیل قرار داشتن بقیع در حجاز و توجه شیعیان به آن، به عنوان عامل پیوند این دو محور در سیاست مذهبی ایلخانان محسوب میشد.این پژوهش با شیوه توصیفی ـ تحلیلی در پی واکاوی جایگاه و اهمیت بقیع در سیاست مذهبی ایلخانان است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که به دلیل گرایش ایلخانان به تشیع و اشتراک مذهبی شرفای مدینه با ایلخانان، بقیع در کانون توجه دربار ایلخانی قرار گرفت. این توجه، با انتساب قطعی مدفن حضرت زهرا3 به بقیع و تعمیم نام بقیع به کل مدینه در تاریخنگاری آن عهد تبلور یافت و با احداث بناهای عام المنفعه و آرامگاه در مدینه و تدفین امیرچوپان و پسرش، چلاوخان، به عنوان دوتن از بزرگان دربار ایلخانی در بقیع، ادامه یافت.
To compete with the Mamluks of Egypt, the Ilkhanids took into account the propensity towards Shiʿism (independent of other cultural variables affecting this topic) and tried to develop their influence and control over the Hejaz. Because of its position in the Hejaz and the special attention the Shiites paid to it, al-Baqiʿ Cemetery was seen as the link between these two pivots in the Ilkhanids’ religious policy. This research uses a descriptive-analytical approach to assess the role and significance of al-Baqiʿ in the Ilkhanids’ religious policy. The findings reveal that al-Baqiʿ gained prominence in the Ilkhanid court because of its propensity for Shiʿism and the shared belief with the Sharifs of Medina. This attention was due to the definitive attribution of Hazrat Zahra’s burial site to al-Baqiʿ and the extension of the name of al-Baqiʿ to all of Medina in the historical accounts of the time that went on by the construction of public buildings and tombs in Medina and the burial of Amirchoupan and his son, Cholukhan, as two of the elders of the Ilkhanid court, in al-Baqiʿ.