چکیده:
دانشگاه ها علاوه بر تولید محتوای علمی، ترویج دانش و انتقال آن به دانشجویان و فضای جامعه، رسالت دارند تا بتوانند در جهت اجرایی کردن و بهره برداری از همان دانش تولیدشده، نقش بسزایی در حوزه تجاری سازی ایفا کنند. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی موانع تجاری سازی در پایان نامه های کارشناسی ارشد فرش دانشگاه هنر اصفهان؛ در راستای پاسخ به این پرسش است که آینده محتمل در جهت تجاری سازی پژوهش های مقطع کارشناسی ارشد فرش دانشگاه هنر اصفهان چیست و چه تاثیری می تواند بر دانشگاه و آینده صنعت فرش دستباف داشته باشد؟پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش آسیب شناسی از نوع آینده نگاری است. جامعه ی موردمطالعه در این پژوهش، اساتید و اعضای هییت علمی دانشگاه هنر اصفهان و 46 پروپوزال ثبت شده بین سال های 1394 لغایت 1398 است. این پژوهش جزو پژوهش های ترکیبی و آمیخته است. روش نمونه گیری در مباحث کمی به صورت تصادفی به کمک جدول کرجسی و مورگان 40 نفر و در مباحث کیفی به صورت هدفمند موردی نمونه شاخص و برمبنای اشباع نظری 12 نفر از خبرگان آموزش عالی فرش بوده اند. نظرات اساتید در چارچوب نظری و الگوی سه شاخگی بررسی شد و داده های موردنیاز این پژوهش به کمک ابزار مصاحبه غیرسازمان یافته با اساتید و اعضای هییت علمی این دانشگاه جمع آوری شده است.نتایج این پژوهش منجر به شناسایی 48 عامل مانع در تجاری سازی پژوهش ها و انتخاب عامل ساختاری (سازمانی) به عنوان تاثیرگذارترین عامل مانع در دانشگاه هنر اصفهان شد. در ادامه به کمک علم آینده پژوهی و ابزار سناریونویسی، سناریویی برای آینده محتمل، در قالب سناریوی بحران ارایه گردید. لذا سناریوی بحران مشخص می کند؛ که ادامه فعالیت با همین متد و روش در دانشگاه ها و بازارهای هدف، نه تنها مشکلات را در این عرصه حل نخواهد کرد بلکه وضعیت صنعت فرش دستباف در بازارهای هدف و دانشگاه ها روبه زوال خواهد رفت و ضعف ها و آسیب های موجود به حداکثرترین حالت خود خواهند رسید.
Today, universities, as an effective educational space in society for the new generation, have a mission that, in addition to producing content, promoting knowledge and transferring it to students and society, they can play a significant role in the field of commercialization in the direction of implementing and exploiting the same knowledge produced.. Futuristic science as an important tool helps how the interested universities and educational centers can take an important and impactful step in the field of commercialization. The science of futurology helps to examine different futures in the desired field to some extent. In this research, the knowledge of the possible future in the direction of the commercialization of Isfahan University of Arts researches for the handwoven carpet industry and the target markets is predicted. So that by knowing the current and past situation of this industry, it is possible to predict the possible future in this field with the help of scenario writing tools. The current research is trying to identify and prioritize the obstacles that have prevented the commercialization of research in Isfahan University of Arts; Therefore, in order to achieve this important issue, the main question is raised, what is the possible future for the commercialization of carpet master's degree research in Isfahan University of Arts, and what effect can it have on the university and the handwoven carpet industry? The current research is practical in terms of purpose and prospective in terms of pathology method. The studied community in this research is professors and faculty members of Isfahan Art University and 46 proposals registered between 2015 and 2019. This research is among mixed research. The sampling method in quantitative topics was randomly calculated with the help of Karjesi and Morgan table, and in qualitative topics, the target sample was 12 people from Farsh higher education experts based on theoretical saturation. The opinions of the professors were examined in the theoretical framework and the three-pronged model, and the data required for this research were collected with the help of unstructured interviews with the professors and faculty members of this university. The results of this research led to the identification of 48 obstacles in the commercialization of research and the selection of the structural (organizational) factor as the most influential obstacle in Isfahan University of Arts. Next, with the help of futurology and scenario writing tools, a scenario for the possible future was presented in the form of a crisis scenario. Therefore, the crisis scenario specifies; that continuing to operate with the same method in universities and target markets will not only solve the problems in this field, but the condition of the handwoven carpet industry in the target markets and universities will decline and the existing weaknesses and damages will reach their maximum state. Therefore, it is necessary to examine the possible future of this profession, so that the operators and practitioners of the handwoven carpet industry, both in the target markets and the executive agents of this field in the academic environment, are aware that if their course of action is based on this without change, we can witness a similar future. to the current situation or more challenging than the current situation. In the crisis scenario of this research, the weaknesses and damages in this industry are pointed out; Since with the advancement of technology, there are many possibilities for the development of this industry, if it is ignored and the process continues in the same traditional style in most of the related fields, competing countries will surpass Iranian handwoven carpets in the blink of an eye took