چکیده:
واقعیت افزوده ازجمله فنآوریهای عصر حاضر است که موجب تحول ارتباطات در حوزههای مختلف شده و کاربردهای متنوعی یافته است و استفاده از آن به سبب پویایی و امکان تعامل با مخاطب، در گرافیک دیزاین محیطی، بهویژه در پایانه-های فرودگاهی موردتوجه قرارگرفته است. پایانههای فرودگاهی محیطهای گسترده و پیچیدهای هستند که خدمات و امکانات متنوعی را به کاربران ارائه میدهند، بنابراین استفاده از چنین فنآوریهایی جهت درک محیط و بهبود کیفیت ارائه و استفاده از خدمات در این مکانها برای کاربران و مسافران حائز اهمیت است. در همین راستا، هدف آن است تا نقش واقعیت افزوده در گرافیک دیزاین مسیریابی پایانههای فرودگاهی تبیین گردد. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی و روش پژوهش در آن توصیفی- تحلیلی است. چراکه ضمن معرفی فرودگاههایی که از این فنآوری استفاده کردهاند، به تحلیل کارکردهای آن در نمونههای موردپژوهش، فرودگاههای گاتویک لندن و کپنهاگ دانمارک پرداخته شده است. روش جمعآوری اطلاعات، اسنادی است که از منابع مکتوب و در مکاتبه با فرودگاههای موردمطالعه، فراهمشده است. نتایج حاصل نشان میدهد که استفاده از واقعیت افزوده در گرافیک دیزاین مسیریابی فرودگاهها سبب تسهیل و تسریع مسیریابی، خوانش بیشتر فضا، بهبود ارائه خدمات، کاهش اضطراب و تعامل بیشتر مسافران با محیط فرودگاه میشود.
Augmented Reality (AR) is a developing technology that has revolutionized the communication of users and data in various fields with a diverse range of applications. For its dynamic user interactivity, AR has been attended to in Environmental Graphic Design, espicially in airport terminals. These terminals are comprehensively convoluted spaces representing a high range of facilities and services; therefore, implementing such technologies for understanding the environment and improving service quality for users and passengers is important. In this respect, the main objective is to explain the role of AR in Terminal Airports’ Wayfinding Graphic Design.This is a qualitative research and has a descriptive-analytical method. It introduces the airports where AR is applied, while analyzing AR functions in Gatwick in London and Copenhagen airports. The collected data is taken from published and written documents and online libraries. In some cases, the primary data stream is provided by directly corresponding with under-study airports’ administrations. The results demonstrate expeditious and facilitated wayfinding rate, improved user perception of the space, better service delivery, reduced anxiety, and increased user interaction with the environment where AR could be applied.