چکیده:
نشانه ها را می توان شامل بیان هر پیامی که به قصد شکل دادن، تقویت یا تغییر پاسخ های شناختی یا عاطفی و رفتاری دیگران طراحی شده که ماهیت آن به منظور تاثیرگذاری بر دیگران است. گچبری های بنای بندیان درگز آنچه در جریان ارتباط این نقوش مطرح می شود اطلاعات سازمان یافته ای است که به عنوان پیام در قالب یکی از اشکال ارتباط غیرکلامی تعریف می شود. فهم این که هر نقشی چه معنا و هدفی را در ورای خویش دنبال می کند از نظر بازشناسی هر نوع تفکر از جمله سیاسی، دینی، اجتماعی اهمیت بسزایی دارد. مسئله مهم در اینجا یافتن معنا برای نشانه های نقوش گچبری بندیان است؛ و این که نقوش با تاثیرپذیری کدام عوامل و با هدف تاثیرگذاری بر چه موردی پدید آمده اند؟ هدف این پژوهش شناخت، بررسی و بازگو کردن این نشان هاست. این پژوهش با رویکرد تاریخی و به روش کتابخانه ای گردآوری شده است. با این وصف نتیجه حاصل از پژوهش نشان از آن دارد که موضوع هدف و روند شکل گیری آثار بندیان در حرفه ی طراحی کوششی است توصیفی برای جلب توجه بیننده؛ و کنشی که فرستنده از طریق تصویر، با ارسال پیامی، گیرنده را نسبت به چیز یا چیزهایی آگاه یا آماده پذیرش می کند. گچبری بندیان درگز هنری واقع گرایانه همراه با رعایت اصالت های هنری و باورهای رایج دوره ساسانیان به صورت نقش مایه هایی تصویر شده که جنبه نمادین داشته، و بر جنبه تزیینی آن نیز تاکید شده است.
Signs can be considered to include the expression of any message designed to shape, strengthen or change the cognitive or emotional and behavioral responses of others. In this way, its nature is organized in order to influence another or others. In the construction plasters of Dergz, what is presented during the communication of these motifs is organized information, which is defined as a message in the form of one of the forms of non-verbal communication. Understanding the meaning and purpose behind each role is very important in terms of recognizing any type of thinking, including political, religious, and social. The important issue of the research is to find the signs in the plaster motifs of Bandian; Also, these signs have emerged with the influence of which factors and with the aim of influencing what case? The purpose of this research is to recognize, examine and recount these signs. So, it is necessary to have an insight based on the foundations of plastering art and make a detailed analysis. This research has been compiled with a historical approach and a library method. With this definition, the result of the research shows that the purpose and process of the formation of Bandian's works in the profession of design is an attempt to describe to attract the attention of the viewer; And the action that the sender through the image, by sending a message, makes the receiver aware or ready to accept the belief and purpose of the events depicted. Bandian's stucco is a realistic art along with the observance of artistic originality and common beliefs of the Sassanid period.