چکیده:
زمینه و هدف: خوردن هیجانی شیوع بالایی در زنان چاق ایرانی دارد. ما تجارب زیسته زنان جوان چاق ایرانی را در رابطه با هنجارهای فرهنگی مربوط به خوردن هیجانی تحلیل کردیم. روش: یک مطالعه کیفی با بهکارگیری رویکرد پدیدارشناسی هرمنوتیک اجرا شد. از روش نمونهگیری هدفمند برای انتخاب 17 زن جوان که تجربه خوردن هیجانی و شاخص توده بدنی 30 یا بالاتر داشتند، استفاده شد. روش دیکلمن و همکاران برای تحلیل دادههای گردآوری شده از طریق مصاحبههای نیمه ساختارمند، فردی و چهرهبهچهره، بهکار گرفته شد. یافتهها: در تحلیل دادهها، دو مضمون شناسایی شده است که هر دو نقشی را که هنجارهای فرهنگی در توسعه رفتار خوردن هیجانی ایفا میکنند، برجسته میکنند. مضمون اول «فرهنگ خوردن دورهمی» دارای دو زیرمضمون بود: «مظهر لذتبخش احساس تعلق و محبت» و «نماد انسجام خانواده». مضمون دوم «یک تفریح قانونی و عامه پسند» نام داشت که نشان میدهد در ایران، خوردن به عنوان یک سرگرمی رایج برای زنان به حساب میآید که به طور مکرر با هدف تسکین هیجانات منفی انجام میشود. مشخص شد؛ هنجارهای فرهنگی مرتبط با مصرف غذا به عنوان یک فعالیت دورهمی و همچنین خوردن به عنوان یک سرگرمی قانونی و عامهپسند، با احساس تعلق به خانواده و رفع نگرانیهای مربوط به حفظ انسجام خانواده مرتبط است. نتیجهگیری: با توجه به اینکه در ایران؛ «غذا خوردن دورهمی» به عنوان راهکاری برای بهبود خلق، یک هنجار فرهنگی بسیار رایج در این جامعه است که با احساس تعلق به خویشاوندان همراه است و نگرانیهای انسجام خانواده را از بین میبرد. گذشته از این، خوردن به عنوان یک سرگرمی عامهپسند و قانونی بهویژه برای زنان تبدیل شده است که احساسات منفی را بهطور مکرر تسکین میدهد، بنابراین یک روند هشداردهنده برای سلامت عمومی جامعه در نظر گرفته میشود.
Background: Emotional eating is highly prevalent among obese Iranian women.We analyzed the lived experiences of young Iranian women with obesity in relation to cultural norms regarding the emotional eating.
Methods: A qualitative study was conducted using a hermeneutic phenomenological approach. A purposive sampling method was used to select 17 young women who had experienced emotional eating and who a body mass index of 30 or higher. Diekelmann and colleagues’ method was used to analyze the data collected through semistructured, individual, and face-to-face interviews.
Results: In the analysis of the data, two themes have been identified both highlighting the role that cultural norms play in the development of emotional eating behavior. The first theme, "collective eating culture", had two sub-themes: "pleasant manifestation of the feeling of belonging and love" and "symbol of family cohesion". The second theme was titled "a legal and popular pastime", indicating that eating is considered a common entertainment for women in Iran that is undertaken frequently for the purpose of relieving negative emotions. Cultural norms associated with food consumption as a collective activity as well as eating as a legal and popular pastime have been found to be associated with feeling of belonging to family and to eliminate concerns relating to maintaining family cohesion.
Conclusion: Considering that in Iran; "collective food eating " as a solution to improve mood, is a very common cultural norm in this society. It is associated with the feeling of belonging to relatives and eliminates family cohesion concerns. Aside from this, eating has become a popular and legal form of entertainment, especially for women, in which negative emotions are relieved frequently, thus it is considered an alarming trend for society’s public health.