چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط عوامل مرتبط با محصول و قیمت با توسعه صادرات پسته ایران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه دست اندرکاران این صنعت در بخش تولید، فرآوری و خدمات، تجارت و بسته بندی و صادرات بود که با توجه به جدول گرجسی و مورگان حجم نمونه برابر با 205 نفر بدست امد. از پرسشنامه محقق ساخته در این پژوهش برای بررسی متغییرهای پژوهش استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تایید شد. در پژوهش حاضر روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید راهنما و چندتن از صاحبنظران موضوعی برآورد گردیده است. روایی صوری نیز توسط چندتن از پاسخگویان تایید شد. پایایی پرسشنامه پژوهش هم توسط الفای کرونباخ محاسبه شد که برای تمامی ابعاد پرسشنامه بیش از 0.7 بود. نتایج پژوهش نشان داد که بین خصوصیات محصول و قیمت با توسعه صادرات رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که عامل محصول تاثیر بیشتری نسبت به قیمت بر توسعه صادرات پسته دارد
The main purpose of this study was to investigate the relationship between factors related to product and price with the development of Iranian pistachio exports. This research was descriptive and correlational in terms of applied purpose and method. The study population was those involved in the industry in the fields of production, processing and services, trade and packaging and export, which according to the table of Georgia and Morgan, the sample size was equal to 205 people. A researcher-made questionnaire was used in this study to examine the research variables. The face and content validity of the questionnaire was confirmed. In the present study, the content validity of the questionnaire has been estimated using the opinions of supervisors and several thematic experts. Formal validity was also confirmed by several respondents. The reliability of the research questionnaire was calculated by Cronbach's alpha, which was more than 0.7 for all dimensions of the questionnaire. Data analysis was performed by SPSS and Smart PLS software. The results showed that there is a significant relationship between product characteristics and price with export development. The results also showed that the product factor has a greater impact on the development of pistachio exports than price