چکیده:
ورود مدرنیته به ایران با چالشهای متعددی همراه بودهاست، به طوریکه جامعه ایرانی در مواجهه با امر مدرن، دغدغه حفظ هویت بومی خود را داشتهاست. چالشهای یک سده اخیر در ایران حاکی از آن استکه جامعه ایرانی با مدرنیته مشکل نداشته بلکه با ایدئولوژی دگرساز غربگرا که بر تفکر مدرن سایه انداخته بود، سرستیز داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان تقابل سنت و مدرنیته که میراثی تاریخی محسوب میشد، خودنمایی میکرد. هریک از دولتمردان پس از انقلاب به دلیل اقتضائات ناشی از انقلاب با ایدئولوژی غربگرا از در خصومت درآمدند اما با مدرنیته و ماشین فاوستی توسعه مدرن نه تنها هیچ مشکلی نداشته بلکه به عنوان پیشرانان امر مدرن نقشآفرینی کردهاند. نوشتار پیشرو درصدد است تا پرچمداری دولتهای ایران پسا انقلاب در پیشبرد امر توسعه مدرن را به رغم تعارضات ایدئولوژیکی با ایدئولوژی غربگرا که خود را به صورت تخاصم با غرب نمایان ساخته بود، به نمایش بگذارد. این نوشتار همچنین در راستای اثبات مدعای بالا به شیوه توصیفی و تحلیلی، از مدل نظری تلفیقی فاوست گوته، امرنمادین لکان و جهان زیست هابرماس بهرهگرفته است.
The arrival of modernity in Iran has been accompanied by several challenges, In the face of modernity, Iranian society has been concerned with preserving its indigenous identity.The challenges of the last century in Iran show that Iranian society has not had a problem with modernity Rather, it was at odds with the altruistic ideology that overshadowed modern thought. With the victory of the Islamic Revolution, the confrontation between tradition and modernity, which was considered a historical heritage, also showed itself.Each of the post-revolutionary statesmen became hostile to the pro-Western ideology due to the requirements of the revolution. But with modernity and the Faustian machine, modern development not only had no problem, but also played a role as the driving force of modernity. The leading article seeks to highlight the post-revolutionary Iranian governments in advancing modern development Despite ideological conflicts with the pro-Western ideology, which manifested itself in hostility to the West. In order to prove the above claim in a descriptive and analytical way, this article has also used the combined theoretical model of Faust Goethe, Lacan's instructor and Habermas's biological world.