چکیده:
یزد بهواسطه اینکه در دوران اسلامی کمتر دچار فراز و نشیبهای اجتماعی شده و بهواسطه جایگاه آموزش در قرون میانی اسلام، سنت مدرسهسازی که از دوره سلجوقی شروع شده بود، در یک بستر آرام به تداوم خود ادامه داد. به دور بودن از دغدغههای امنیتی و ایجاد آرامش نسبی در طی قرون میانی و مقبولیت زیاد ساخت مدرسه، زمینه را برای ظهور مدرسه در شهر یزد فراهم نموده است؛ بنابراین با توجه به اشارات متعدد متون تاریخی یزد به مدارس این دوران و عدم انجام پژوهشی درباره معماری مدرسههای تاریخی یزد، در این پژوهش بهشرح ویژگیهای ساختمانی این مدارس پرداخته شده است. هدف این پژوهش پاسخگویی به این پرسش است که، مدارس مذکور در متون تاریخی دارای چه ویژگیهایی هستند و اجزاء فضاساز و آرایههای این مدارس چه بوده است؟ روش پژوهش این جستار برمبنای اسناد و مدارک تاریخی و همچنین مطالعات کتابخانهای است. روش این پژوهش تحلیلی-تاریخی و منبع اصلی آن، منابع تاریخی مانند کتاب تاریخ یزد و تاریخ جدید یزد و جامع مفیدی است. این پژوهش، مدارس تاریخی را از جنبههای معماری، تزیینات، عملکرد، پدیدآورندگان مورد کنکاش قرار داده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهند که مدارس یزد دارای ویژگیهای محلی و بومی هستند که قبل از دوره ایلخانی در این ناحیه رواج داشته است و ریزش شیوههای معماری و تزیین محلی به داخل ساختمان مدرسه با توجه به منابع تاریخی، انکارناپذیر است. مدارس اشتراکات زیادی با معماری مساجد و خانه و خانقاه این دوران دارند. با توجه به اینکه معمولا از مدارس بهعنوان مدفن استفاده میشود؛ بنابراین میتوان این بناها را در گروه مدارس تدفینی دستهبندی کرد و درنهایت طیفهای متنوعی از افراد بهعنوان بانی نقش اصلی در شکلگیری این مدارس تاریخی داشتهاند.
Since during this era, Yazd involve less social vicissitudes and because of the training
performance in the middle ages of Islam, the tradition of school building that started
from the Seljuk dynasty in a quiet environment. Being away from security concerns and
creating relative peace during the middle ages and the high acceptability of building a
school has provided the emergence of its construction in the city of Yazd. Therefore,
considering the numerous references to the schools of this era in Yazd historical texts and
the absence of research on the architecture of the historical schools of this city, the article
describes the building features of these ones. Answering this question is the purpose of
this article: what are the features of school mentioned in the historical texts and what
were components of spatialization and arrays of these schools? The research method
of this article is based on historical documents and library studies. This is a historicalanalytical
research and its main reference is historical sources such as books of Ta’rikh-e
Yazd (History of Yazd), Ta’rihk-e Jadid Yazd (New History of Yazd) and Ja’me’ Mofidi.
Historical schools are explored in this article from the aspects of architecture, decoration,
function and constructers. The results of this research show that schools in Yazd have
local and indigenous features that were prevalent in this area, before Ilkhanate dynasty,
and the influence of local architectural and decoration methods on the school building
is undeniable according to historical sources. Schools have a lot in common with the
architecture of mosques, houses and Khaneqahs (monasteries) considering that schools
are usually used as a graveyard, these buildings can be classified as burial schools, and
finally, various classes of people have played a major role in building these historical
schools as founders.