چکیده:
مهرنرسه به عنوان یکی از مهمترین شخصیتهای دوره میانی ساسانی به شمار میرود. در منابع مکتوب تاریخی، ساخت برخی از بناهای دوره ساسانی به وی منتسب گشته که مهمترین آنها پنج آتشکدهای است که در جنوب غربی فارس بنا شده است؛ باوجود آن که تابه حال نظریات گوناگونی در رابطه با مکان یابی این آتشکدهها ارایه شده، اما هیچ پژوهشی درمورد ماهیت و ارزش کیفی این بناها صورت نگرفته است. در این پژوهش سعی شده تا در ابتدا شخصیت سیاسی-مذهبی این وزیر ساسانی از جهات گوناگون مورد کنکاش قرارگرفته و سپس با تحلیل منابع مرتبط با آتشکدههای مهرنرسه، ضمن شناخت ماهیت و ارزش مذهبی آنها، چهارطاقیهای منتسب به وی براساس نظریات ارایه شده، موردمطالعه قرارگرفته تا برخی از ویژگیهای معماری مذهبی ساسانی آشکار گردد. مهمترین پرسش این پژوهش، رده مذهبی آتشکدههای منتسب به مهرنرسه است و این که چه ردهای از آتشهای مقدس در آتشکدههای منتسب به وی نگه داری میشده است؟ این پژوهش براساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و ازمنظر ماهیت و روش تحقیق به صورت تاریخی و توصیفی-تحلیلی است. همچنین روش گردآوری دادهها در آن به صورت کتابخانه ای-میدانی است. براساس نتایج حاصل از این تحقیق به نظر میرسد که آتشکدههای برپاشده توسط مهرنرسه از دو گونه مجزا و چهار آتشکده منتسب به وی در ناحیه ابروان با آتش خانوادگی، یعنی «دادگاه» در ارتباط بوده است. بر طبق مطالعات میدانی و شباهت سنجی میتوان نظریات ارایه شده را نقد نموده و گروه جدیدی از چهارطاقیهای مذهبی ساسانی در فراشبند فارس را به عنوان دربرگیرنده یک یا چند آتشکده منتسب به مهرنرسه معرفی نمود. به نظر میرسد که این نوع از آتشکدهها دارای نقشه پیچیده و فضاهای معماری الحاقی بوده است؛ همچنین احتمالا این نوع از بناها دارای تعدادی خدمه جهت انجام امورات مربوط به آتشکده بودهاند.
Mehr-Narseh is known as one of the most important character of the middle Sassanid
era. Based on the written historical sources, the construction of some buildings has
been attributed to him, among which the most outstanding ones are five fire-temple
monuments built in the southwest of Fars. Although various theories have been put
forward regarding the location of the structures, by far, the nature and qualitative
value of them are unknown. In this study firstly, the political-religious personality
of this Sassanid minister in various ways was investigated, then besides recognizing
their religious nature and value via analysis of the sources related to Mehr-Narseh fire
temples, the Chahar-Taqis attributed to him was also studied, according to the current
theories, so as to reveal some features of the religious architecture of Sassanid era. This
is a fundamental or basic research, and the nature and method of which is historical and
descriptive-analytical. The data is also collected from library and fieldwork. Based on
the results of this study, it seems that the fire temples built by Mehr-Narseh included
two separate types and four fire temples attriuted to him located in Abruwan area were
related to family fire meaned “Dadgah”. According to the field studies and similarity,
the previous theories can be criticized and a new group of religious temple of Sasanian
period in Farashband can be introduced that contains one or several fire temples, which
are attributed to Mehr-Narseh. It seems that these kinds of fire temples have a complex
plan with additional architectural and probably had a number of attendants to do the work
related to the fire temple. Overall, this research can provide a correct understanding of
the fire temples of “Dadgah” Fire during the Sassanid period. This also provides a new
grouping manner for such these temples and can be known as a pattern for reviewing of
usage and religious value of other similar Chahar-Taqis.