چکیده:
محوطه تاریخی ویگل و هراسکان در شهرستان آران و بیدگل در شمال استان اصفهان واقع شده است. مطالعات باستان شناسی فصل اول این محوطه منجر به شناسایی بخش چهارطاقی یک آتشکده و قسمتی از راهروی طواف آن گردید. فصل دوم کاوش آتشکده در جهت شناسایی سایر فضاها در اطراف بخش مرکزی آتشکده بود. مطالعات باستان شناسی مشخص ساخت از آنجا که این آتشکده در بافت شهری ساخته شده است، نسبت به آتشکدههایی که دور از محوطههای استقراری ساخته شدهاند، اهمیت بیشتری دارد. به جز شواهد معماری، عناصر مذهبی و تزیینی گچی یافت شده در این آتشکده، شناسایی چند کتیبه پهلوی ساسانی برروی دیوارهای راهروی طواف شرقی آتشکده و کشف سفال نوشتههای پهلوی (استروکا) بر اهمیت آن افزود. کتیبههای پهلوی برروی ازارههای گچی و دیوارهای با پوشش گل اخری به خطی خوش نگاشته شدهاند و متاسفانه به جز چند کتیبه بیشتر آنها قابل خوانش نیست و نیازمند پژوهش گستردهای است. گردآوری اطلاعات درباره آتشکده ویگل و کتیبههای پهلوی آن به شیوه میدانی صورت گرفته و روش پژوهش براساس مطالعات زبان شناسی و توصیفی-تحلیلی است. پرسشهای اصلی پژوهش عبارتنداز: محتوای کتیبههای پهلوی چیست و چه مضامینی را شامل میشود؟ تاریخ تخمینی نگارش این کتیبهها چه بازه زمانی را شامل میشود؟ با توجه به مطالعات زبان شناسی و باستان شناختی صورت پذیرفته، قرارگیری این کتیبهها در داخل فضای آتشکده، مضامین کتیبهها سویه مذهبی دارند و با توجه به نظر پژوهشگران حوزه زبانهای باستانی این کتیبهها احتمالا در قرون اول و دوم هجری قمری نگاشته شدهاند. با توجه به تاریخ گذاری کتیبهها به نظر میرسد آتشکده ویگل که از روزگار ساسانی حیات داشته، تا قرون اولیه هجری قمری فروزان و دارای اعتبار بوده و پس از آن با اشاعه دین اسلام به مرور این آتشکده دستخوش تغییرات ساختاری و هویتی شده و احتمالا در قرن شش هجری قمری بر اثر رخ دادهای تاریخی برای همیشه متروک گردیده است.
The historical site of Vigol and Haraskan is located near Aran and Bidgol city in the north
of Isfahan province. The archaeological studies of the first season of this site led to the
identification of the central part of a fire temple and a small part of its circumambulation
corridor. The second season of the archeological exploration in the fire temple was to
identify other spaces around the central part of the fire temple. Archaeological studies
revealed that since this fire temple was built in the urban context, it is more important
than the fire temples that were built away from settlement areas. Beside architectural
evidences, religious elements and decorative stucco relics found in this fire temple,
the identification of several Sassanid Pahlavi inscriptions on the walls of the eastern
circumambulation corridor of the fire temple and two Ostracons added to its importance.
Pahlavi inscriptions founded on stucco plaster of the dado which are written in a beautiful
handwriting. Unfortunately, except for a few inscriptions, most of them cannot be read
and require extensive research. In this research data collection about Vigol fire temple
and its Pahlavi inscriptions was done by field methods and linguistic and descriptiveanalytical
studies. The main questions of the research are: What is the content of Pahlavi
inscriptions and what themes do they include? What period of time does the estimated
date of writing these inscriptions include? Given to linguistic and archeological studies,
the placement of these inscriptions inside the fire temple, the content and of them has
religious themes, and according to their writing style, these inscriptions were probably
written in the 7th and 8th centuries AD. According to the dating of the inscriptions, it
seems that the fire temple of Vigol had a high reputation until the early Islamic centuries
and was probably abandoned forever in the first of 9th AD century.