چکیده:
هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه فضای خدمت و امید به زندگی با سازگاری شغلی با تاکید بر نقش میانجی نیاز به پیشرفت کارکنان مجتمع فولاد بناب انجام شد. روش: این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان مجتمع فولاد بناب بودند. تعداد 284 نفر بعنوان حجم نمونه آماری و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها ، پرسشنامههای فضای خدمت هی و همکاران(2011)، سازگاری شغلی دﻳﻮﻳﺲ و ﻻﻓﻜﻮاﻳﺴﺖ (1984)، امید به زندگی اشنایدر و همکاران (1991) و نیاز به پیشرفت هلمریچ و اسپنس (1997) بود که روایی آنها توسط صاحبنظران دانشگاهی و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. به منظور تحلیل دادهها از تکنیک های معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نرم افزار آماری SPSS استفاده گردید. نتایج: یافتههای کمّی حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که میان فضای خدمت با نیاز به پیشرفت و سازگاری شغلی کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میان امید به زندگی کارکنان با نیاز به پیشرفت و و سازگاری شغلی آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میان نیاز به پیشرفت کارکنان با سازگاری شغلی آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: سازگاری روندی مستمر است که در آن فرد، رفتار خود را برای ایجاد رابطه هماهنگ بین خود و محیط خود تغییر می دهد. به عبارت دیگر، سازگاری روند یافتن و شیوه های رفتار مناسب با محیط یا تغییر محیط است. بنابراین می توان گفت که سازگاری شغلی مبتنی بر رابطه بین فرد و محیط است. نتایج تحقیق نشان داد که نیاز به پیشرفت در رابطه میان فضای خدمت و امید به زندگی با سازگاری شغلی کارکنان نقش میانجی داشته است.
IntroductionOne of the factors related to creating coordination at work is job adaptation. Satisfaction is the driver of restorative behavior and dissatisfaction is the driver of adaptive behavior. The aim of this study was to determine the relationship between service space and life expectancy with job adjustment with emphasis on the mediating role of the need for development of Bonab Steel Complex employees.MethodThis study was descriptive-correlational. The statistical population of the study was the employees of Bonab Steel Complex. A total of 284 people were selected as the statistical sample size by simple random sampling method. The life expectancy of Schneider et al. (1991) and the need for the development of Helmrich and Spence (1997) were validated by academic experts and their reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient test. In order to analyze the data, structural equation technique was used. Using Lisrel statistical software and SPSS statistical software was used. ResultsQuantitative findings from testing the research hypotheses showed that there is a positive and significant relationship between service space and the need for career advancement and job adjustment of employees. There is a positive and significant relationship between employees 'life expectancy and their need for advancement and job adjustment. There is a positive and significant relationship between employees' need for advancement and their job adjustment.DiscussionAdjustment is a continual process in which a person vanes his behavior to produce a harmonios relationship between himself and his environment. In the other word, adjustment is the process of finding and adopting modes of behavior suitable to the environment or the change in the environment. Therefore, it can be said that job adjustment is based on the relationship between the individual and the environment. The results showed that the need for improvement in the relationship between service space and life expectancy has played a mediating role in employee job adjustment.