چکیده:
نقش سرمایه گذاران در حمایت از نوآوریها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران امروزه حایز اهمیت است. باتوجه به اهمیت این موضوع پژوهش حاضر به بررسی تاثیر احساسات سرمایه گذاران (خرد و نهادی) بر نوآوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1396 الی 1400 پرداخته شده است. روش پژوهش از نوع همبستگی بر اساس رگرسیون و مبتنی بر دادههای پنل میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل دادهاند که به روش حذف سیستماتیک 90 شرکت انتخاب شد. نتایج این پژوهش در خصوص فرضیه اول نشان میدهد که احساسات سرمایه گذاران خرد بر نوآوری شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تجزیه و تحلیل در خصوص فرضیه دوم نشان داد سرمایه گذاران نهادی بر نوآوری شرکت تاثیر مستقیم و معناداری دارد.
The role of investors in supporting innovations in companies listed on the Tehran Stock
Exchange is important today. Due to the importance of this issue, the present research has
investigated the impact of investors' feelings (retail and institutional) on the innovation of
companies admitted to the Tehran Stock Exchange during the years 2017 to 2021. The research
method is correlation based on regression and based on panel data. The statistical population of
this research is made up of all the companies Listed to the Tehran Stock Exchange, and 90
companies were selected by the method of systematic removal. The results of this research
regarding the first hypothesis show that investor sentiments have a positive and significant effect
on firm innovation. Also, the analysis of the second hypothesis showed that institutional
investors have a direct and significant effect on the firm innovation.