چکیده:
هدف کلی تحقیق حاضر، بررسی تاثیر سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی بر کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان میباشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان به تعداد 12790 نفر تشکیل میدهند که براساس جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 375 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برحسب جنسیت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه سواد رسانهای فلسفی (1393) با 20 سوال، پرسشنامه سواد اطلاعاتی شکوهی (1391) با 16 سوال و پرسشنامه کیفیت تجارب یادگیری نیومن (1990) با 12 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید متخصصان رسید و پایایی آنها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سواد رسانهای 79/0، پرسشنامه سواد اطلاعاتی 90/0 و پرسشنامه کیفیت تجارب یادگیری 84/0 محاسبه شد که از لحاظ آماری مورد تایید بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای رگرسیون چندمتغیره و رگرسیون تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی بر کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان تاثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که؛ سواد اطلاعاتی بیشترین تاثیر را بر کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان دارد. همچنین ابعاد سواد رسانهای (درک محتوای پیامهای رسانهای، آگاهی از اهداف پنهان پیامهای رسانهای، گزینش آگاهانه پیامهای رسانهای، نگاه انتقادی به پیامهای رسانهای، تجزیه و تحلیل پیامهای رسانهای) بر کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان تاثیر مثبت و معناداری دارد. ولی از بین ابعاد سواد اطلاعاتی، سواد رایانه ای و سواد اینترنتی بر کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان تاثیر مثبت و معناداری دارد.