چکیده:
کهنترین مکاشفات آخرتشناسانه دین زرتشت را میتوان در سرودههای خود زرتشت یعنی در گاهان بازیافت،که در آن تصویری از آینده با دورنمایی روشن از پیروزی راستی بر دروغ به شرح آمده است. تأکید اصلی زرتشت در این پیروزی بر ابزار اختیار بشر است. پس از متون گاهانی اوستا و نیز بخشهای کوتاهی از اوستای نو، مستقلترین روایات از مکاشفات آخرتشناسانه این دین را میتوان در متون پهلوی بازیافت. نکته قابل توجه آنکه، مکاشفات روایتشده در این متون در تصویری کاملاً متضاد با اندیشههای زرتشت، آیندهای تاریک و رو به تباهی از سرانجام بشر ارائه میدهند که در بخشی از آن متون این تباهی با بنمایه نمادینی از فلزات به تصویر درآمده است. این دوگانگی در توصیف سرانجام در سنت دین زرتشتی بیتردید نشان از تحول در سرشت فکری و ساختار اندیشه فلسفه تاریخ دین زرتشتی دارد که تحت تاثیر دگرگونیهای سیاسی و اجتماعی دنیای مزدیسنان و مواجه دین زرتشتی با اندیشههای دیگر رخداده است. بر این مبنا، مسئله اصلی این پژوهش واکاوی در چگونگی تحول در اندیشههای مکاشفهگرایانه دین زرتشت و به ویژه خاستگاه بنمایه تقسیم اعصار با بنمایه فلزات در متون متاخر دین زرتشتی است. این پژوهش ضمن بررسی و تامل در متون و منابع دین زرتشتی و آثار یونانی و رومی به این نتیجه دست مییابد که با دگرگونیهای سیاسی و فروپاشی حکومت هخامنشیان و تسلط حکومت مقدونی بر سرزمین مزدیسنان، آثار مکاشفهگرایانه دین زرتشتی برای تبیین و توجیه موقعیت پیشآمده، تکوین و تطور یافتند.
The oldest eschatological revelations of the Zoroastrian religion can be found in Zoroastrian's own poems, in which a picture of the future with a clear vision of the victory of truth over falsehood is described. After the ancient Avesta texts and also short parts of the New Avesta, the most independent traditions of the eschatological revelations of this religion can be found in the Pahlavi texts. It is noteworthy that, the revelations narrated in these texts present a dark and ruinous future of mankind in a picture that is completely opposite to Zoroastrian's thoughts, and in some of those texts, this ruination is symbolic. It is depicted from metals. This Contradiction in the description of the Zoroastrian religion in the tradition of the Zoroastrian religion undoubtedly shows the evolution in the intellectual nature.Based on this, the main problem of this research is to analyze how the revelationalist thoughts of Zoroastrian religion evolved, and especially the origin of the basis of dividing the ages with the basis of metals in the later texts of Zoroastrian religion. While examining and reflecting on the texts and sources of Zoroastrian religion and Greek and Roman works, this research reaches the conclusion that with the political transformations and the collapse of the Achaemenid government and the domination of the Macedonian government.
خلاصه ماشینی:
براساس این پژوهش ها، آموزة اعصار چهارگانۀ هسیودی و نسل های ده گانه به آن گونه کـه در متن زندوهمن یسن نیز ذکر شده است ، می تواند حاصل همایی آموزه هـای هـسیودی و نیـز اندیشه سکولاهای رومی - اتروسکی باشد که بر تدوین متون سیبولایی تأثیر گذاشته است .
(Boyce & Grenet,1991: 385) میراث رواقی آموزة تقسیم اعصار هسیودی پیش از هـسیود، اندیـشۀ سـیر تبـاهی بـشر پیـشینۀ کهـن در منـابع لاتینـی و یونـانی داشـت (٤٧-٤٦&٦ ,Odes III/١٦٥ ,٢٠٠٤ ,Horace ;٢٣ :١٩٧٨,Homer; بـسنجید بـا: Smith, Kirby ١٩٢ :١٩٠٨ ,Flower) ازاین رو ریشه یابی خاستگاه این آموزه در ادبیات یونانی و رومـی امـری ناممکن است ، با این وجود،کهن ترین متنی که این آموزه در آن به شکل بن مایۀ ادوار تاریخی با توصیف فلزات در آن به رشتۀ نگارش درآمده است ، متن کتاب روزها و کارها اثر هسیود است و ازاین رو، به واسطۀ قدمت این متن مکتوب که تا قرن هـشتم ق .
M. Hesiod, Works and Days, Oxford University Press (1978) Widengren, Geo, “Leitende Ideen und Quellen der iranischen Apokalyptik,” in Apocalypticism in the Mediterranean World and in the Near East, ed.
M. Hesiod, Works and Days, Oxford University Press (1978) The presocratic philosophical legacy of ancient Greece and … / Hosseini / 102 Widengren, Geo, “Leitende Ideen und Quellen der iranischen Apokalyptik,” in Apocalypticism in the Mediterranean World and in the Near East, ed.
0/) Historical Perspective & Historiography, Vol. 32, No. 29, 2022 Alzahra University, http://hph.
0/) Historical Perspective & Historiography, Vol. 32, No. 29, 2022 Alzahra University, http://hph.