چکیده:
لازمۀ عینیسازی فرهنگ معیار قرآنی در جامعه، فهم دقیق نگاه آسیبشناسانۀ قرآن نسبت به فرهنگ عمومی و راهیافت به راهکارهای فرهنگی این منبع الهی است. مسئلۀ پژوهش حاضر آن است که قرآن کریم در برابر باستانگرایی موجود در فرهنگ و جامعۀ زمانه، چه نوع مواجههای داشته است؟ بر اساس یافتههای پژوهش حاضر به روش تفسیر درونمتنی و برونمتنی، سبک مواجهۀ قرآن در بُعد معیار مواجهه، شامل همسنجی با معیار عقلی و معیار علمی و معیار دینی است. در بُعد ساختار مواجهه نیز، زمینهیابی، پیامدسنجی، ساحتشناسی و جایگزینسازی قابلتوجه است؛ ازاینرو، کتاب وحی در راستای گسترش فرهنگ توحیدی، در برابر فرهنگ جاهلی باستانی «امّت آباء»، فرهنگی عقلانی علمی الهی به نام «ملّت أب» را تحدید و تعریف میکند. خلاصه آنکه قرآن کریم در آسیبشناسی فرهنگی جامعه، آسیب واحد را همزمان در جامعۀ معاصر و جوامع تاریخی دنبال میکند و بدینسان ریشههای تاریخی آسیب را هم در نظر میگیرد.
ان تجسید ثقافه القران المعیاریه فی المجتمع یستلزم فهما دقیقا لرویه القران المرضیه تجاه
الثقافه العامه والوصول الی الحلول الثقافیه لهذا المصدر الالهی. هذا وان اشکالیه هذا البحث
هی: ما نوع المواجهه التی خاضها القران الکریم مع الاثریه فی مجتمع العصر وثقافته؟ وما
توصل البحث الیه باستخدام منهج التفسیر النصی وغیر النصی، هو ان اسلوب مواجهه القران
فی مستوی معیار المواجهه یشتمل علی التقییم المقارن بالمعیار العقلی والمعیار العلمی
والمعیار الدینی. کما ان فی مستوی هیکل المواجهه یهتم بالسیاق وتقییم الاثار الناتجه والنسق
والاستبدال. لذلک ان القران الکریم یعرف ثقافه عقلیه علمیه الهیه تسمی مله الاب ازاء الثقافه
الاثریه الجاهلیه المعروفه بامه الاباء توسعا للثقافه التوحیدیه. وبعباره قصیره ان القران الکریم
یتتبع فی رویته المرضیه لثقافه المجتمع اصابه واحده فی المجتمع المعاصر والمجتمعات
التاریخیه، ومن ثم ینظر فی جذورها التاریخیه.
It is necessary to objectify the Qur'anic standard culture in the society, to understand the Qur'an's pathological view of the general culture and to reach the cultural solutions of this divine source. The problem of the current research is that what kind of confrontation has the Holy Quran had with the archaism existing in the contemporary culture and society? Based on the findings of the present research, using intra-textual and extra-textual interpretation methods, the style of encountering the Qur'an in the dimension of the encounter criterion includes, equalization with the rational criterion, the scientific criterion and the religious criterion. In the dimension of exposure structure, contextualization, consequence measurement, topography and substitution are significant. Therefore, the Book of Revelation, in line with the expansion of the monotheistic culture, defines and defines a rational, scientific and divine culture called the "Nation of the Fathers" against the ancient ignorant culture of "Umm Aba". As a result, it became clear that the Holy Quran, in the cultural pathology of the society, follows the single injury in the contemporary society and historical societies at the same time, and in fact, it considers the historical roots of the injury.