چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر رفتاردرمانی شناختی و روان درمانی معنوی - مذهبی بر کاهش اضطراب دانش آموزان بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل و گواه بود. جامعه ی آماری این پژوهش دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر نهاوند در سال تحصیلی ١٤٠١-١٤٠٠ مشغول به تحصیل بودند. سپس از بین آنها پس از آزمون اضطراب به عنوان ملاک ورود ٤٥ نفر به صورت تصادفی انتخاب و به طور گمارش تصادفی در سه گروه به حکم گروه آزمایشی اول (مداخله رفتاردرمانی شناختی)، گروه آزمایشی دوم (مداخله روان درمانی معنوی-مذهبی) و گروه کنترل قرار گرفتند. اعضای گروه های آزمایشی هر یک در دوازده جلسه مداخله درمانی به صورت گروهی دو ساعت در هفته شرکت کردند و در گروه کنترل هیچ مداخله ای انجام نشد. در پایان مداخله درمانی، هر سه گروه بار دیگر با آزمون یاد شده مورد سنجش قرار گرفتند. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دو شیوه درمانی در کاهش میزان اضطراب دانش آموزان تفاوت معناداری (0/05> p) وجود ندارد و هر دو شیوه درمانی به طور معناداری در کاهش میزان اضطراب دانش آموزان موثر است
The purpose of this research was to compare the effect of cognitive behavioral therapy and spiritual-religious
psychotherapy on reducing students' anxiety. The design of the research was semi-experimental with pre-test,
post-test and control group. The statistical population of this research was the female students of the second year
of secondary school in Nahavand city in the academic year of 2020-2021. Then, after taking the anxiety test as
an entry criterion, 45 people were randomly selected and randomly assigned to three groups as the first
experimental group (cognitive behavioral therapy intervention), the second experimental group (spiritualreligious
psychotherapy intervention) and the experimental group. were controlled. The members of the
experimental groups participated in twelve therapeutic intervention sessions as a group for two hours a week,
and no intervention was done in the control group. At the end of the therapeutic intervention, all three groups
were measured again with the aforementioned test. The obtained data were analyzed using covariance analysis.
The results showed that there is no significant difference (p<0.05) between the two methods of treatment in
reducing students' anxiety, and both methods of treatment are significantly effective in reducing students'
anxiety