چکیده:
معلمان و مربیان برای اینکه درعملکرد خود اثربخش باشند و اهداف تعلیم وتربیت یا آموزش و پرورش را به پیش ببرند همواره لازم است به نحو ممکن برای بروز عملکرد مناسب در ایفای نقش خود برانگیخته شوند، یعنی ازطرف مدیرمدرسه، اداره، جو مدرسه وسایر بخشها با تقویت رفتارهای مثبت روبرو شود. قابل ذکر است که تشکیلات آموزش وپرورش می بایست با تامین و تعریف سازوکارهای لازم همواره درصدد تقویت انگیزه معلمان و مربیان برآیند، معلم و مربی که برای تدریس و فعالیت های خود مطالعه می کند و با آمادگی لازم درکلاس حاضرمی شود با سایرمعلمان و مربیان متفاوت است و مرجع پشتیبانی کننده این رفتار پسندیده را باید تقویت نماید درغیراین صورت معلم و مربی پرکار دچارنارسایی انگیزشی می شود، که نشانگرعدم تمایل به عملکرد مطلوب است. نارسایی های ناشی از دانش شغلی معلم و مهارت های او درپاسخ به نارسایی های انگیزشی شکل می گیرد، که عوامل آن باید ریشه یابی شود، لذا در این پژوهش سعی می شود با روش اسنادی به بررسی راه کارهای عملی انگیزه بخشی به معلم ومربی پرداخته شود.
In order for teachers and trainers to be effective in their performance and to advance the goals of education and training, it is always necessary to be motivated as much as possible to show proper performance in their role, that is, from the school principal, administration, school climate and other departments with Reinforce positive behaviors. It is worth mentioning that educational organizations should always try to strengthen the motivation of teachers and trainers by providing and defining the necessary mechanisms. A teacher and trainer who studies for their teaching and activities and comes to class with necessary preparation is different from other teachers and trainers. And the supporting authority should strengthen this favorable behavior, otherwise the overworked teacher and coach will suffer from motivational failure, which indicates the lack of desire to perform well. The inadequacies caused by the teacher's professional knowledge and his skills are formed in response to motivational inadequacies, the causes of which must be found, therefore, in this research, an attempt is made to investigate the practical solutions of motivating the teacher and trainer with a documentary method.