چکیده:
یادگیری فرآیند ایجاد کنجکاوی در دانش آموزان است. فعالیت های یادگیری فرآیند انتقال دانش از معلمان به دانش آموزان است. انتقال علم را نمی توان از نحوه فعال بودن دانش آموزان در فرآیند یادگیری جدا کرد. فرآیند آموزش با اجرای برنامه درسی انجام می شود تا یادگیری به صورت سیستماتیک انجام شود. فرآیند آموزش یک فرآیند انتقال دانش را ایجاد می کند که دانش آموزان را به انجام فرآیند یادگیری تشویق می کند. هدف اصلی از یادگیری، مستقل کردن دانش آموزان، درک زندگی اجتماعی و سازماندهی خود با استفاده از وسایل موثر و آموزش با کیفیت است. در این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که تاثیراستفاده از پویا نمایی در مفاهیم انتزاعی علوم تجربی پایه ششم، بر پردازش شناختی و عمق یادگیری دانش آموزان چقدر است؟ روش پژوهش در تحقیق حاضر، روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان مدارس دولتی مقطع دبستان پایه ششم در شهر سراوان بودند. حجم نمونه شامل دو گروه ١٥ نفری بود که در گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده های اولیه از روش میدانی و پرسشنامه ای استفاده شده است. در پرسشنامه پردازش شناختی، میزان پایایی CPI از طریق همبستگی با روش بازآزمایی ٠/٩٢ همبستگی حاصل از دونیمه آزمون بین ٠/٨٠ تنا ٠/٩١ گزارش شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که استفاده از پویانمایی بر عمق یادگیری مفاهیم علوم انتزاعی دانش آموزان پایه ششم موثر است و لذا فرضیه اول پژوهش تایید می شود. نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین غیرهمسویی یافت نشد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که استفاده از پویانمایی بر پردازش شناختی مفاهیم علوم انتزاعی دانش آموزان پایه ششم موثر است و لذا فرضیه دوم پژوهش تایید می شود.
Learning is the process of creating curiosity in students. Learning activities are the process of transferring
knowledge from teachers to students. Knowledge transfer cannot be separated from how students are active in
the learning process. The teaching process is done by implementing the curriculum so that learning is done
systematically. The teaching process creates a knowledge transfer process that encourages students to do the
learning process. The main goal of learning is to make students independent, understand social life and organize
themselves using effective means and quality education. In this research, we are looking for an answer to the
question, how much is the effect of using dynamism in the abstract concepts of experimental sciences of the
sixth grade, on the cognitive processing and the depth of learning of students? The research method in this
research was a quasi-experimental method with a pre-test and post-test design with a control group. The
statistical population in this research was all public school students of sixth grade in Saravan city. The sample
size included two groups of 15 people who were included in the experimental and control groups. Field and
questionnaire methods have been used to collect primary data. In the cognitive processing questionnaire, the
reliability of CPI through correlation with the test-retest method is 0.92, the correlation obtained from the second
half of the test is between 0.80 and 0.91. The results of data analysis showed that the use of animation is
effective on the depth of learning abstract science concepts of sixth grade students, and therefore the first
hypothesis of the research is confirmed. The results of the present study were not found to be inconsistent with
the results of previous studies. The results of data analysis showed that the use of animation is effective on the
cognitive processing of abstract science concepts of sixth grade students, and therefore the second hypothesis of
the research is confirmed.