چکیده:
وجهه استنباط شده یک عامل عمده اثرگذار بر رقابتپذیری کشورهای مقصد است که بسیاری از گردشگران در هنگام انتخاب آن را مورد توجه قرار می دهند، لذا بخش اساسی از تبلیغات و برندسازی بر ارائه تصویر مقصد استوار است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تصویر مقصد گردشگری بر ریسک درک شده و قصد رفتاری گردشگران داخلی برای بازدید مجدد از کویر مرنجاب می باشد. پژوهش از نوع کاربردی و جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه می باشد.حجم جامعه نمونه محاسبه شده توسط نرم افزار Sample Power با توان 08/ 0 و سطح اطمینان 95/ 0 در مجموع شامل 176 نفر برای جامعه گردشگران داخلی به صورت تصادفی در فصل پاییز و زمستان در محدوده کویر مرنجاب می باشد، برای تحلیل فرضیات از مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار AMOS استفاده ، همچنین برای بررسی بررسی اثر شاخص تجربه قبلی بازدید گردشگران بر وجهه استنباط شده آنها از آزمون F در نرم افزار SPSS استفاده شده است.یافته های این پژوهش نشان می دهد که وجهه استنباط شده در ابعاد مختلف با توجه به آزمون F در سفر مجدد به کویر مرنجاب اثر گذار بوده است، همچنین بر اساس مدل معادلات ساختاری و بر اساس نظر گردشگران ریسک های امنیت و بهداشت با برازش 83/ 0 در علاقه به برگشت و بازدید مجدد مقصد مهمترین ریسک می باشند که باید در برنامه ریزی های سفر به منطقه کویر مرنجاب به این موارد توجه شود. این مطلب نشان می دهد که گردشگران از نظر فرهنگی(34/ 0) و زیرساختی(49/ 0) مشکلی برای بازدید مجدد ندارند در واقع ریسک ادراک شده در این دو شاخص بسیار پایین می باشد در مقابل ریسک ناشی از عدم رعایت بهداشت(95/ 0) و ایمنی(88/ 0) اثر بیشتری بر بازدید مجدد گردشگران در هر مدت زمان را در بر دارد که علت این امر با توجه به کمبود آب و سرویس های بهداشتی مناسب باشد.
The image derived from the tourism destination is a major factor affecting the competitiveness of the destination countries, which many tourists pay attention to when choosing a destination, therefore, an essential part of advertising and branding is based on presenting the image of the destination. This inferred image is the set of beliefs, opinions and opinions that a person has towards that destination and it may be based on objective knowledge (perceptions), prejudices, imaginations, or emotional thoughts of a person towards that destination. The purpose of this research is to investigate the effect of destination image on the perceived risk and behavioral intention of domestic tourists to revisit the Maranjab desert. The research is of an applied type and the method used in this study is a survey, the size of the sample population calculated by sample power software with a power of 0.08 and a confidence level of 0.95 includes a total of 176 people for the domestic tourist community randomly. AMOS software was used to model the structural equations, and F test was used in SPSS software to check the previous experience on the inferred image of tourists. The findings of this research show that the inferred image in different dimensions with Paying attention to the F test has been effective in returning to the Maranjab desert. Also, based on the structural equation model and based on the opinion of tourists, security and health risks in the interest of returning and revisiting the destination are the most important risks that should be considered in travel planning. Pay attention to these things in the Maranjab desert region.