چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رهبری توزیعی در توانمندسازی روانشناختی و خودکارآمدی معلمان اسلامشهر انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس دخترانه متوسطه دوم اسلامشهر در سال تحصیلی 1402- 1401 به تعداد 415 نفر خانم بودند که از میان آنها بر اساس جدول کرجسی و مورگان و بعد از مشورت با اساتید محترم دانشگاهی تعداد 201 نفر به شیوه نمونه گیری سهمیه ای طبقه ای- تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش جهت جمع آوری داده ها، پرسشنامه رهبری توزیعی (ایلمور و دیویس، 2009)، پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر و میشرا، 1997) و خودکارآمدی معلمان چانن و همکاران (2001) بودند که روایی و پایایی آنها تایید شدند. با توجه به غیر نرمال بودن توزیع داده ها، از آزمون همبستگی اسپیرمن به کمک نرم افزار SPSS نسخه 22 برای بررسی رابطه متغیرها استفاده شد. همچنین به روش مدل یابی معادلات ساختاری از نوع حداقل مربعات جزیی به کمک نرم افزار Smart-PLS نسخه 3 میزان نقش متغیرها بر هم سنجیده شد. نتایج نشان داد بین سبک رهبری توزیعی و توانمندسازی روانشناختی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و این سبک رهبری 54 درصد از تغییرات توانمندسازی روانشناختی معلمان را تبیین می کند. همچنین، رابطه بین سبک رهبری توزیعی و خودکارآمدی معلمان نیز مثبت و معنادار بود و این سبک رهبری حدودا 41 درصد از تغییرات خودکارآمدی معلمان را تبیین می کند. براساس نتایج حاصل می توان بیان نمود که با سبک رهبری توزیعی می توان زمینه لازم جهت بهبود توانمندسازی روانشناختی و خودکارآمدی معلمان را فراهم ساخت.
The present study was conducted with the aim of investigating the role of distributed leadership in the
psychological empowerment and self-efficacy of teachers in Islamshahr. The current research method
was a descriptive correlational type. The statistical population includes all the teachers of second
secondary girls' schools in Islamshahr in the academic year of 2022-2023, 415 of them were women,
among them, based on the table of Karjesi and Morgan and after consulting with respected university
professors, there were 201 of them using stratified quota sampling. E- They were randomly selected as
a statistical sample. The research tools for data collection were distributed leadership questionnaire
(Elmore and Davis, 2009), psychological empowerment questionnaire (Spritzer and Mishra, 1997) and
teacher self-efficacy by Chanen et al. (2001), whose validity and reliability were confirmed.
Considering the non-normality of the data distribution, Spearman's correlation test was used with the
help of SPSS version 22 software to check the relationship between the variables. Also, the role of
variables was measured using the method of partial least squares structural equation modeling with the
help of Smart-PLS version 3 software. The results showed that there is a positive and significant
relationship between distributive leadership style and teachers' psychological empowerment, and this
leadership style explains 54% of the changes in teachers' psychological empowerment. Also, the
relationship between distributive leadership style and teachers' self-efficacy was also positive and
significant, and this leadership style explains about 41% of the changes in teachers' self-efficacy.
Based on the results, it can be stated that with distributed leadership style, the necessary ground can be
provided to improve the psychological empowerment and self-efficacy of teachers.