چکیده:
هر یک از روش شناسی های مختلف در مطالعه هنر و معماری دوران اسلامی، با محوریت قرار دادن برخی مولفه ها، به مطالعه آثار و داده های باقی مانده از دوران گذشته پرداخته و با توجه به رویکردها و مبانی نظری متفاوت، نتایج ناهمگون و بعضا ضدونقیضی حاصل کرده اند. سنت گرایی، تاریخی نگری، پدیدارشناسی و هرمنوتیک از جمله این دیدگاه ها و روش ها هستند. هدف اصلی این پژوهش شناسایی رابطه ی گفتمانی بین مجموعه های معماری دوره ایلخانی با مطالعه موردی ارگ و گنبد سلطانیه و ارکان اصلی قدرت بوده و در این راه از مبانی تاریخی نگری و جامعه شناسی هنر استفاده خواهد شد. روش تحقیق تحلیلی توصیفی و نوع کیفی و تاریخی می باشد و داده ها از طریق مطالعات کتابخانه ای و بررسی های میدانی گردآوری شده است. نتایج نشانگر پیوند ارکان اصلی قدرت (قدرت سیاسی، اقتصادی و مذهبی) در مهم ترین بنای مذهبی و شاهانه ی باقی مانده از عهد ایلخانی می باشد. سازمان دهی بناهایی از قبیل مساجد جامع و خانقاه، دیوان حکومتی، بازارها و راه های تجاری در یک مجموعه معماری، بازتاب ارکان قدرت ساز و مشروعیت بخش در معماری و شهرسازی اواخر عهد ایلخانی است.
Different methods regarding Islamic art and architecture focus on some specific components to study the artwork and data remaining from the past, and thus, their results are divergent and sometimes contradictory due to their diverse approaches and theoretical basis. Traditionalism, historicism, phenomenology, and hermeneutics are among these approaches. This study aims to identify the discoursal relation between architectural collections of the Ilkhanid era, focusing on the Dome and Citadel of Soltanieh and the main pillars of power. Historicism and sociology of art were used as our methodological approaches. The research method was analytical-descriptive, and the research was a qualitative and historical study. The data were collected through library research and field studies. The results indicated a linkage between the main pillars of power (political, economic, and religious) in the major religious and royal buildings of the Ilkhanid era. Organizing structures such as congregational mosques and Khanqah, government Divan, bazaars, and commercial roads in an architectural collection reflects the empowering and legitimizing pillars in the architecture and urban development of the late Ilkhanid era.