چکیده:
درس آشنایی با معماری اسلامی ازجمله دروس پایه در آموزش معماری محسوب میشود. با اینکه این درس بر اساس مصوبه وزارت علوم، بهطور مشترک برای تمام دانشجویان معماری ارائه میشود و انتظار می رود دانشجویان به شناخت نسبی از مفاهیم مشخص شده در برنامه دست یابند، شواهد نشان میدهد که در این درس درک یکسانی درباره مطالب صورت نمی گیرد. این پژوهش به شناخت اهداف اصلی آموزش درس آشنایی با معماری اسلامی می پردازد. مقاله در پی تدوین هدف و روشی بسامان برای آموزش درس آشنایی با معماری اسلامی در مقطع کارشناسی پیوسته معماری است؛ این پژوهش از نوع کاربردی تحلیلی و همچنین از نوع پژوهشهای کیفی با نظریه زمینهای در قالب یک مورد پژوهی است. اطلاعات از منابع مکتوب و مصاحبه با اساتید معماری بهدستآمده است. روش گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه باز است و تلاش بر این است که برای تدریس درس آشنایی با معماری اسلامی راهکاری ارائه شود؛ نتایج حاصل اینکه میتوان درس آشنایی با معماری اسلامی را با شیوهای، بر اساس گونههای عملکردی، با دروس طراحی معماری مرتبط کرد. مقوله نهایی: کارگاهی شدن و عملی کردن درس آشنایی با معماری اسلامی و همکاری استاد با گروه ها در کار عملی.
خلاصه ماشینی:
مقاله در پی تدوین هدف و روشی بسامان برای آموزش درس آشنایی با معماری اسلامی در مقطع کارشناسی پیوسته معماری است؛ این پژوهش از نوع کاربردی تحلیلی و همچنین از نوع پژوهشهای کیفی با نظریه زمینهای در قالب یک مورد پژوهی است.
(لاوسون،9:1395) آشنايى با معماری اسلامى يا به تعبيرتاريخ معماری اسلامى از مباحث پایه در آموزش معماری است؛ اما نسبت به اهمیت این درس در پارت آموزشی رشته معماری تنها چهار واحد به آن اختصاص دادهشده که نحوه ارائه آن توسط اساتید به دانشجویان بهصورت تشریحی و تئوری هست و این امر باعث شده توسط دانشجویان مورد اهمیت قرار نگرفته و کلاً برای آنها در جهت بهکارگیری در اصول طراحی معماری ناکارآمد باشد.
2- چارچوب پژوهش 2-1- اهداف پژوهش 1- شناسایی ضرورت تدریس درس آشنایی با معماری اسلامی برای دانشجویان رشته معماری (پررنگ کردن مؤلفههای معماری اسلامی در دروس دانشگاهی و استفاده از آنها) 2- برنامهریزی درست و کاربردی درس آشنایی با معماری اسلامی برای بازدهی بیشتر دانشجویان در زمینه طراحی( ایجاد ارتباط بین آشنایی با معماری اسلامی و حوزه طراحی) 2-2- سوالات پژوهش 1- آموزش آشنایی با معماری اسلامی چه ضرورتی برای دانشجویان رشته معماری دارد؟ 2- چگونه میتوان در حوزههای نظری و عملی از آموزش آشنایی با معماري اسلامی برای بهبود طراحی معماری بهره برد؟ 3- روش تحقیق این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی و تحلیلی و همچنین از نوع پژوهشهای کیفی است.
هدف چهارم- هويت بخشيدن به طراحى معماری دانشجويان: در حال حاضر این امر در دانشگاهها و سرفصل آنها وجود ندارد ولی تمام تأکید اساتید بر ادغام درس آشنایی با معماری اسلامی و طراحی معماری برای آموزش بهتر است.