چکیده:
مقدمه: در ذهنآگاهی فرد در لحظه از شیوه ذهنی خود آگاه میشود و پس از آگاهی روی دو شیوه ذهن، یکی انجامدادن و دیگری بودن، یاد میگیرد ذهن را از یک شیوهای دیگر حرکت دهد که مستلزم آموزش راهبردهای رفتاری، شناختی و فراشناختی ویژه برای متمرکز کردن فرایند توجه است. پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثر بخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به مادران بر نشانه های نافرمانی مقابله ای در کودکان 8 تا 11 سال شهر یاسوج انجام شده است.روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی که در آن از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل با سنجش در خط پایه پس از مداخله و پیگیری 3 ماهه با گروه کنترل انجام گرفت. تعداد 30نفر از مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی در سال تحصیل 1400-1399 شهر یاسوج که حدود 425۹ نفردانش آموز در 5 دبستان دولتی پسرانه مشغول به تحصیل بودند انتخاب و به طور تصادفی به آزمایش (برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی) n=15 و کنترل(n=15) گماشته شدند. کلیه شرکت کنندگان پرسشنامه دموگرافیک، پرسشنامه نشانههای اختلال نافرمانی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ را در سه مرحله تکمیل کردند. فرضیههای مربوط به اثربخشی مداخله های پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته و همچنین آزمونهای تعقبی آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند.یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد میانگین متغیر نشانههای اختلال نافرمانی در مرحله پیش آزمون بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود ندارد که نشانگر همگن بودن دو گروه پژوهش در مرحله پیش آزمون است، اما تفاوت بین دو گروه در مراحل پس آزمون و پیگیری تفاوت معنی داری بود که میتواند حاکی از اثربخشی مداخله بر متغیرهای ذکر شده و نیز پایداری اثربخشی در مرحله پیگیری بوده است.نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش می توان گفت که درمان مذکور میتواند در کاهش نشانه های نافرمانی مقابله ای در کودکان 8 تا 11 سال به عنوان مداخلات روانشناسی استفاده شود با توجه به اثر بخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی این درمان در اولویت درمانی قرار داده شود.
Introduction: Coping disorder is one of the most common reasons for going to a mental health clinic. Signs of coping disorder usually appear when a child is in primary school age. But in some cases, levels of the disorder also appear in people who are in preschool age.Research Method: The present study was conducted with the effectiveness of parenting style modification training to mothers on the signs of coping disobedience in children aged 8 to 11 years in Shiraz. The present study was a quasi-experimental study in which the pre-test-post-test design was performed with the control group by baseline assessment after intervention and 3-month follow-up with the control group. A total of 20 mothers of male primary school students in the school year of 1399-99 in Shiraz, about 6789 students were studying in 32 public boys' primary schools, were randomly selected to test (correct parenting style) n = 15 and control (n = 15) were assigned. All participants completed the Demographic Questionnaire, the Symptoms of Disobedience Questionnaire on Achenbach's Behavioral Inventory in three stages. Hypotheses related to the effectiveness of research interventions were analyzed using mixed analysis of variance as well as Bonferroni post hoc post hoc tests.Results: The results of the present study showed that the mean of the symptoms of disobedience disorder in the pre-test stage was not significantly different between the two groups, which indicates the homogeneity of the two groups in the pre-test stage, but the difference between the two groups in the post-test and follow-up stages was significant. Which can indicate the effectiveness of the intervention on the mentioned variables and the stability of effectiveness in the follow-up stage.Conclusion: The results of this study showed that the mentioned treatment can be used as a psychological intervention in reducing the symptoms of confrontational disobedience in children aged 8 to 11 years. Due to the effectiveness of parenting style, this treatment can be prioritized.