چکیده:
انقلاب مشروطه یکی از اتفاقهای مهم تاریخ معاصر ایران است که تاثیرات چشمگیری در مناسبات سیاسی و اجتماعی رقم زده و تحولات عینی و ذهنی مهمی به دنبال داشته است. در این انقلاب نخبگان اعم از روشنفکران و علما نقش تعیینکنندهای ایفا کردهاند. از میان نخبگان مذهبی، طیفی از علما با نگاهی مثبت و تعاملگرایانه با دنیای مدرن، مفاهیم سیاسی جدید را که پایههای نظام سیاسی مشروطه را شکل میداد با بهرهگیری از ظرفیتهای مکنون در فقه سیاسی شیعه توجیه دینی کردند و چنان دستگاه فکری تولید کردند که از آن میتوان با نام فقه مشروطه یا فقه دموکراسی یاد کرد. پژوهش پیشرو با استفاده از روش هرمنوتیک زمینهگرای اسکینر ضمن اینکه زوایای آشکار و پنهان این دستگاه فکری را بازخوانی میکند به دنبال پاسخ به این پرسش است که فقه مشروطه درون کدام زمینههای عملی و ایدئولوژیک متولد شده است؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد زمینه ایدئولوژیک آن را متون دینی از یک سو و مفاهیم سیاسی جدید از سوی دیگر شکل داده است. درباره زمینه عملی این دستگاه فکری نیز میتوان به استبداد حاکمان قاجار و انقلاب مشروطه بعنوان دو عامل مهم یاد کرد.
The Constitutional Revolution in Iran is one of the most important events in Iran's contemporary history, which has had significant impacts on Iran's political and social contours and has resulted in important objectives and mental changes. In this revolution, the elites, including intellectuals and scholars, played a decisive role. Among the religious elites, a range of scholars with a positive and interactionist approach to the modern world, religiously justified the new political concepts that formed the foundations of the constitutional political system by taking advantage of the existing capacities in Shia political jurisprudence. They produced such a system of thought that can be referred to as constitutional jurisprudence or jurisprudence of democracy. By using Skinner's contextual hermeneutic method, while rereading the obvious and hidden aspects and layers of this intellectual system, the present research seeks to answer the following question: What were the practical and ideological contexts in which constitutional jurisprudence was born? The findings of the research show that its ideological background was shaped by religious texts, on the one hand, and, new political concepts, on the other hand. Regarding the practical contexts of this intellectual system, the tyranny of the Qajar rulers and the constitutional revolution can be mentioned as two important factors.