چکیده:
بنگاه های کوچک و متوسط به دلیل محدودیت های دانشی و مالی برای نوآوری بیشتر از بنگاه های بزرگ متکی بر منابع بیرونی دانش هستند و از همین رو، برقراری ارتباط با دانشگاه برای بنگاه های کوچک و متوسط از اهمیت بیشتری برخوردار است. در حالی که تجارب چند دهه اخیر ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران نشان میدهد که این ارتباط بیشتر متمرکز بر صنایع بزرگ بوده و بنگاه های کوچک تا حدود زیادی از ارتباط با دانشگاه بی بهره بوده اند. در پژوهش حاضر با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده ها، پس از مصاحبه با خبرگان و بررسی اسناد مرتبط الگوی توسعه ارتباط دانشگاه و بنگاه های کوچک و متوسط تدوین گردید. بر اساس نتایج تحلیل داده ها، به منظور توسعه ارتباط دانشگاه و بنگاه های کوچک و متوسط لازم است یک سامانه اینترنتی و دفاتری در سطح استان ها و سطح ملی برای شناسایی نیازها و مشکلات بنگاه های کوچک و متوسط و راهبری ارتباط منسجم آنها با دانشگاه ایجاد شود؛ چرا که تعداد و پراکندگی این بنگاه ها زیاد بوده و به دلیل محدودیت منابع نمیتوانند بر خلاف بنگاه های بزرگ تشکیلاتی را در درون خود برای برقراری ارتباط با دانشگاه ایجاد نمایند. همچنین جهت افزایش اثربخشی محوریت ارتباط دانشگاه و بنگاه های کوچک و متوسط به جای یک بنگاه باید بر ایجاد ارتباط دانشگاه با شبکه ای از بنگاه های کوچک و متوسط مشابه متمرکز باشد؛ به نحوی که تیمهای عارضه یابی متشکل از خبرگان دانشگاهی، عارضه های مشترک بنگاه های عضو این شبکه ها را شناسایی و پروژه های مشترکی را برای برطرف نمودن آن ها تعریف نمایند. در نهایت، برای رفع عارضه ها و اجرای پروژه های بهبود، جلب مشارکت مادی و معنوی تمامی نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی، به دلیل محدودیت منابع مالی بنگاه های کوچک و متوسط، امری ضروری است.
Small and medium-sized enterprises (SMEs) rely on external sources of knowledge more than large enterprises due to knowledge and financial limitations for innovation, and therefore, collaboration with the university is more important for SMEs. However, history of the recent decades of university-industry collaboration in Iran shows that this collaboration is more focused on large industries. In the current research, using the grounded theory, after interviewing experts and reviewing relevant documents, the model of developing the university -SME’s collaboration was formulated. Based on the results of data analysis, in order to develop the collaboration between universities and SME’s, it is necessary to set up an Internet site, offices at the provincial and national levels to manage this relationship; Because SME’s due to limited resources cannot create organizations within themselves to communicate with the university. To increase the effectiveness of joint projects, the university should be connected to a network of SME’s instead of one firm, and diagnostic teams consisting of academic experts should identify the common problems of these networks. Finally, in order to implement improvement projects, it is necessary to attract the participation of all public, public and private institutions, due to the limited financial resources of SME’s.