چکیده:
جاهلیت اصطلاحی قرآنی است و بیانگر ویژگی های رفتاری، اخلاقی و اعتقادی مردم حجاز در دوره تاریخی پیش از اسلام میباشد. سید قطب پس از تقسیم جاهلیت به قدیم و مدرن و تفکیک جوامع به جاهلی و اسلامی، در تبیین اصطلاح جاهلیت، جهل و کفر را مقابل یکدیگر قرار میدهد و در نتیجه جامعه جاهلی را جامعهای کافر میداند. اما از نظر علامه طباطبایی کفر و ایمان دارای درجات و مراتباند و هر جهلی کفر نیست از نظر ایشان طبق آیات قرآن کریم کفر و بتپرستی یکی از آثار و نتایج جهل است نه عین آن. بر این اساس کافر دانستن جامعه جاهلی و باورمندی به تکفیر آنان مورد قبول علامه طباطبایی نیست. نظریه مختار این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام گرفته است موید نظریه علامه طباطبایی است. از نظر مقاله پیشرو خطای سید قطب در خلط معنایی بین قانون و حاکمیت در آیه «ا فحکم الجاهلیه یبغون» است.
Jahiliyat, ignorance, is a Quranic term expressing the behavioral, moral and religious characteristics of the people of Hijaz in the historical period before Islam. Sayyid Qutb, after dividing Jahiliyat into ancient and modern and separating societies into Jahili and Islamic, in the explanation of the term Jahiliyat, sets Jahiliyat and disbelief against each other, and as a result considers the Jahili society as a disbelieving society. But according to Allameh Tabatabai, disbelief and faith have degrees and grades, and each ignorance may not be disbelief. For him, according to the verses of the Holy Quran, disbelief and idolatry are one of the effects and results of Jahiliyat, not the same thing. Based on this, considering the society as disbelievers, Allameh Tabatabai does not agree with their takfir. The view taken in the research, which was carried out with descriptive-analytical method, is that of Allameh Tabatabai's. According to the article ahead, Sayyid Qutb's error is in the semantic confusion between law and sovereignty in the verse "A Fa hukam al-Jahiliyyah Yabghun".