چکیده:
واژه امام هفت بار در قرآن آمده است. یکی از آن موارد، آیۀ «یوم ندعوا کلّ اناس بامامهم» است. دربارۀ معنای امام در آیه، هشت قول از سوی مفسران نقل شده است. مفسران بزرگ فریقین هرچند در مفهوم امام در آیه مذکور با یکدیگر اختلافنظر دارند، اما آنان با توجه به اینکه هدایت امام را از نوع ارائه طریق دانستهاند، در این نظر مشترکاند. علامه طباطبائی با استفاده از روش تفسیری خود، توانسته است افزون بر این موضوع، از آیه یادشده، لزوم وجود امام حیّ در هر عصر را نیز استخراج نماید. نظر بر اهمیّت این بحث در اندیشه اسلامی و پیوند آن با موضوع مهدویت، تحقیق پیشروی با روش توصیفی ـ تحلیلی، میکوشد به پرسش چگونگی دستیابی علامه به این نتیجه پاسخ دهد. به نظر میرسد مبنای این تحلیل، فهم و برداشت خاصی است که ایشان از حقیقت امامت دارد. از منظر علامه، امامت به معنای مطلق هدایت نیست، بلکه هدایتی است که به امر الهی صورت میگیرد. درحالیکه بسیاری از مفسران، این هدایت را ارائه طریق میدانند، علامه با توجه به قید «بامرنا» در دو آیه 73 سوره انبیاء و آیه 24 سوره سجده، امامت را ملازم با ایصال الی المطلوب معرّفی کرده است. از منظر علامه، وصف امامت به هدایت به امر، ما را به پیوستگی این جریان و لزوم آن، رهنمون میسازد.
The word Imam appears seven times in the Qur'an. One of those cases is the verse "The day we call all people to their Imam". About the meaning of the Imam in the verse, eight words have been quoted by commentators. Although the great commentators of Fariqain differ with each other in the concept of Imam in the mentioned verse, but they are in common in this opinion considering that they consider Imam's guidance to be of the type of presenting a path. Allameh Tabataba'i, using his interpretation method, has been able to extract, in addition to this, from the mentioned verse, the necessity of the presence of a living Imam in every era. Commenting on the importance of this discussion in Islamic thought and its connection with the subject of Mahdism, the present research with descriptive-analytical method tries to answer the question of how Allameh reached this result. It seems that the basis of this analysis is his special understanding of the truth of Imamate. From Allameh's point of view, Imamate does not mean absolute guidance, but guidance that takes place by divine order. While many commentators consider this guidance as presenting the way, Allameh has introduced the imamate as making man to reach the intended, according to the adverb "Biamrina" in verse 73 of Surah Anbiya and verse 24 of Surah Sajdah. From Allameh's point of view, the description of Imamate as guidance to the command leads us to the continuity of this flow and its necessity.