چکیده:
در اسلام به استناد آیات و روایات، برحجاب مرد و زن و پوشش کامل زنان غیر از وجه و کفین، تاکید جدّی شده است ولی بعضی، مدّعی حجاب حدّاقلی از سوی اسلام البته با نظر به عدم برهنگی مطلق، شدهاند و برای اثبات آن به مقدماتی تمسک جستهاند، ازجمله آیات استیذان؛ یعنی آیات 27 تا 29 و آیات 58 و 59 سوره نور ـ که در ارتباط با اذن ورود به خانه و حریم خصوصی دیگران است ـ را دلیلی بر نداشتن درب ورودی خانهها و عدم قبح برهنگی در جامعه عصر نزول و ... دانسته و بر پایه همین دلایل، اکتفاء قرآن کریم را به حجاب حداقلی استنباط میکنند. پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی، با بررسی آیات مورد اشاره و واکاوی در سیاق و نکات تفسیری، تاریخی و لغوی، تلاش کرده تا مضمون صحیح را ارائه و شبهات وارده را مورد بررسی و نقد قرار دهد و در نهایت به این نتیجه رسیده است که استیذان ورود به خانه و حریم دیگران، نه تنها دستاویزی برای ادعای گفته شده نیست بلکه تدبیر شارع، جهت تسهیل و تکمیل حدود پوشش بانوان و فرهنگسازی عفت عمومی حتی در حریم خانه، نیز هست.
In Islam, based on the verses and traditions, there is a serious emphasis on the hijab of men and women and the complete covering of women except for the face and the two palms, but some have claimed that Islam has a minimum hijab, of course, considering the absence of absolute nudity, and relied on some preliminaries to prove it, including the verses of asking leave; that is, verses 27 to 29 and verses 58 and 59 of Surah Noor - which are related to the leave-asking to enter the house and the privacy of others - are considered to be a reason for the lack of entrance doors to houses and the absence of the ugliness of nudity in the society of that age and based on these reasons, they infer minimal hijab from the Holy Qur'an. The present research, by descriptive-analytical method, by surveying the mentioned verses and analyzing them in the context and interpretive, historical and lexical points, has tried to present the correct content and investigate and criticize the doubts and has finally reached this conclusion that asking leave to enter the house and the privacy of others is not only a justification for the said claim, but it is also a legal measure to facilitate and complete the limits of women's clothing and culture of public modesty even in the privacy of the home.