چکیده:
ضلع زمانمندی آموزه عصمت، محل تنازع دیدگاههای مطلقگرا و مخالفان بوده که گروه اول، گستره زمانی آن را مطلق دانسته و در مقابل گروه دوم آن را به پس از بعثت محدود کردهاند. این پژوهش با بررسی تطبیقی دیدگاه دو مفسر، یکی: فخررازی(606ق) که عصمت را زمانمند دانسته و دیگری ابنشرفشاه حسینی(810ق) که گستره عصمت را تشکیکناپذیر میداند، تلاش کرده تا بن مایه نظرگاه آنان پیرامون ضلع زمانمندی عصمت را در پیوند با واژگان قرآنی مرتبط: «ذنب»(فتح:2)، «وزر»(شرح:2) و «ضلال»(ضحی:7) بررسی کند. یافتهها نشان داد که هر دو مفسر، این واژگان را در تنافی با عصمت نمیدانند و در نتیجه، نمیتوان از آنها زمانمندی عصمت را نتیجه گرفت با این حال، فخر رازی بر انگاره زمانمندی عصمت که مبتنی بر سوگیریهای اشعریگرایانه و اخبار خدشهپذیر است تأکید کرده و تلاش میکند تا با تأویلات مختلف از اندیشه کلامی خود در این باره عدول ننماید و از این روی، مواضع روشی و معناشناختیاش در این باره با نقطهنظر کلامی وی در انسجام و هماهنگی نیست.
The temporal aspect of the doctrine of infallibility has been the point of contention between absolutists and opponents. This research compares the viewpoints of two commentators, one: Fakh razi (606 AH) who considers infallibility to be timeless, and the other: Ibn Sharafshah Hosseini (810 AH) who considers the scope of infallibility to be unquestionable. Ben Mayeh has tried to examine their point of view about the temporal side of infallibility in connection with related Quranic words: "sin" (Fath: 2), "Wizr" (Sharh: 2) and "delal" (Zuhi: 7). The findings showed that both commentators do not consider these words to be in conflict with infallibility And as a result, it is not possible to conclude from them the temporality of infallibility. However, Fakhr Razi emphasizes the notion of the temporality of infallibility which is based on Ash'ari biases and incorruptible news and tries not to deviate from his theological thought in this regard with different interpretations. Therefore, his methodological and semantic positions are not in harmony with his verbal point of view.