چکیده:
ادیان مختلف جهان راهکارهای سازندهای درزمینه حل مشکلات گوناگون بشر ارائه دادهاند. آیین بودائی از همان بدایت کار به محیط طبیعی توجه زیادی معطوف داشت. در رابطه با اهمیت پژوهش حاضر باید گفت، پژوهشهایی که بر روی متون مقدس بودائی صورت گرفته، توجه چندانی به دیدگاههای زیستمحیطی این آیین نداشته و اغلب به بررسی جنبههای فلسفی، روانشناختی و درمانی آن پرداختهاند. با توجه به مشکلات زیستمحیطی عدیدهای که زندگی گیاهی، جانوری و انسانی را بهصورت بحرانی در معرض تهدید قرار داده، جهان معاصر نیازمند تحقیقات گستردهای پیرامون حفاظت از طبیعت است تا شاید بتوان از لابهلای این تحقیقات به نظریه واحدی دستیافت و از تجربیات کارگشای مکاتب دیگر استفاده نمود. دستاورد اساسی این پژوهش، نشان دادن این مسئله خواهد بود که چگونه آیین بودائی با پیوند اخلاق و محیطزیست، سعی در حفظ طبیعت دارد. تحقیق حاضر با توسل به روش تحقیق تاریخی و با مراجعه به منابع دستاول (اصیل) و همچنین تحقیقاتی، سعی در پیشبرد هدف ویژه تحقیق خواهد داشت. نتایج حاصل از پژوهش نیز بیانگر آن است که ازنظر بودا، تغییر جزو سرشت طبیعت است؛ اما رذایل اخلاقی (ظلم، آز، احتکار، اسراف، دزدی، تکبر و غیره) بهصورت امری علی و معلولی نابودی جهان را تسریع خواهد نمود.
different religions around the world have provided constructive solutions in the field of solving various human problems. buddhism paid a lot of attention to the natural environment from the very beginning. regarding the importance of the present research, it should be noted that the researches that have been conducted on buddhist religious texts have not paid much attention to the environmental views of this religion and have often investigated its philosophical, psychological and therapeutic aspects. considering the many environmental problems that have critically threatened vegetative, bestial and human life, the contemporary world needs extensive research in the field of nature protection so that the experiences of other schools can be used. the main achievement of this research will be to show how buddhism tries to preserve nature by linking ethics and environment.the current research will try to advance the research by using the historical research method and by referring to first-hand (original) and research sources.the results of the research also indicate that, according to buddha, change is part of the nature of the environment; but moral vices (such as cruelty, avidity, hoarding, prodigality, burglary, arrogance, etc.) will speed up the destruction of the world as a cause and effect.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مشکلات زیست محیطی عدیـده ای کـه زنـدگی گیاهی، جانوری و انسانی را به صورت بحرانی در معرض تهدید قرار داده ، جهـان معاصـر نیازمنـد تحقیقات گسترده ای پیرامون حفاظت از طبیعت است تا شاید بتوان از لابه لای این تحقیقـات بـه نظریه واحدی دست یافت و از تجربیات کارگشای مکاتب دیگر استفاده نمود.
در جامعه بودائی نیز تفاوت های تاریخی و فلسفه های متضـادی وجـود دارد کـه منجـر بـه ظهور دیدگاه های متفاوتی راجع به طبیعت شده است .
در مقاله انگلیسی دیگری با عنوان « بعد معنوی و آموزش محیطی : بودیسم و بحران محیطی »(٢٠١٢,Thathong ) سعی بر آن است که بر اساس این فرضیه پیش برود که تأثیر مقوله «مهربانی و حسن نیت » در آیین بودائی بر مقولـه بحران های زیست محیطی بررسی شود.
آلفرد بلوم نیز مقالـه ای بـا عنـوان «بودیسـم ، طبیعت و محیط زیست » دارد(١٩٧٢,Bloom) دارد که بر اساس پژوهش های بسیار قدیمی روش پژوهشی قدیمی نگاشته شده و دارای برخی جنبه های پژوهشی است که ناشی از محدودیت هـای زمان خاص خود بوده است .
به این ترتیب ، درحالیکه یک فرد عادی ممکن است از سلاح برای رام کردن حیوانات استفاده کند، یـک راهـب بـودائی از آلـت حـرب اجتنـاب میکند، چراکه بودا نیز در مواجهه با نالاگیری چنین عمل کرده بود.
بـر ایـن اسـاس ، در آیین بودائی تصور بر این است که زنجیره ای علّی در طبیعت وجود دارد که بازتاب نگرش حـاکم جهان نسبت به مقوله عدالت اسـت ( ١٣ :٢٠١١,Chenet ;١٢٤ :١٨٧٩,Fausboll).