چکیده:
هدف از مقالهی «جستوجوی هویت از دیدگاه سارتر در نمایشنامهی کودک مدفون» این است که با نگاهی تحلیلی به نمایشنامهی سام شپارد بر مبنای فلسفهی سارتر به درک تازهای از شخصیتهای نمایشی و دنیای آنها دست یابد. از میان نمایشنامههای سام شپارد، کودک مدفون بیشتر به مسیلهی جستوجوی هویت پرداخته است. درگیری شخصیتها، تضاد و اختلاف نظر میان اعضای خانواده و تاثیرات آن بر جامعه با تمرکز بر انسان معاصر آمریکایی در این نمایشنامه کاملا هویداست. شخصیتهایی که شپارد آنها را در نمایشنامههایش به تصویر کشیده است، تقریبا تمامی از یک جنس انتخاب شدهاند و در آثار مختلف میزان مشکلات و درگیریهای روانی و بیماریهای فیزیکیشان کم یا زیاد شده است. اما در نمایشنامهی کودک مدفون همهی شخصیتها تنها و بدون ایجاد رابطهای واقعی با یکدیگر و جامعه، عریان و به دور از هم به معرض دید تماشاگر گذاشته شدهاند. به همین دلیل این مقاله در ابتدا با نگاهی به تیاتر سام شپارد و نسبت آثارش با فلسفهی اگزیستانسیالیسم میپردازد و در ادامه روایت دراماتیک و تحلیل اثر مذکور را ارایه میدهد. سپس با بررسی مسیلهی جستوجوی هویت در اثر، تاثیر اندیشهی سارتر بر روند شکلگیری کنشها و پیشرفت درام شپارد مطرح میشود. سوال اصلی مقاله این است که جستوجوی هویت چه نقشی در خلق اثر ذکر شده دارد؟ با توجه به این مسیله فرضیهی میزان تاثیرگذاری شخصیت در طراحی درامها و نقش کلیدی آن در پرداخت این اثر مشخص میشود. نتیجهی این پژوهش تاثیر اندیشهی سارتر مبنی دربارهی انسان و آزادی و همچنین اصول اخلاقی فلسفهی او در شخصیتپردازی نمایشنامهی کودک مدفون سام شپارد نشان میدهد. جستوجوی هویت در اندیشهی اصلی سارتر در آثار شپارد، به صورت ظهور توازی و تلازم آزادی و طغیان در کنار یکدیگر قابل بازیافتن است. این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی نگارش یافته و شیوههای گردآوری و دستهبندی اطلاعات با استفاده از مطالعات کتابخانهای انجام پذیرفته است.
The purpose of this article “Searching for identity from Sartre’s point of view in the play The Buried Child” is to gain a new understanding of the characters and their world with an analytical look at Sam Shepard’s play based on Sartre’s philosophy. Among Sam Shepard’s plays, The Buried Child deals more with the issue of searching for identity. The conflict of characters, conflict and disagreement between family members and its effects on the society with a focus on the contemporary American man in this play are quite evident. The characters portrayed by Shepard in his plays are almost all chosen from the same gender. And in various works, the amount of their psychological problems and conflicts and physical diseases has increased or decreased. But in the play The Buried Child, we see that the characters are exposed to the audience completely alone and without creating a real relationship with each other and the society, naked and far from each other. For this reason, this article first looks at Sam Shepard’s theater and deals with the relationship between his works and the philosophy of existentialism. In the following, he presents the dramatic narration and analysis of the said work. Then, by examining the issue of searching for identity in the work, the impact of Sartre’s thought on the process of forming actions and the progress of Shepard’s drama is discussed. The main question of the article is, what role does the search for identity play in the creation of the mentioned work? According to this issue, the hypothesis of the influence of character in the design of dramas and its key role in the performance of this work is determined. The result of this research shows the impact of Sartre’s thought that man is condemned to freedom, as well as the moral principles of his philosophy, such as self-alienation and living in wrong intentions, in the characterization of Sam Shepard’s play The Buried Child. Because the search for identity in Sartre’s original thought in Shepard’s works can be recovered in the form of parallelism and the combination of freedom and rebellion alongside each other. This article is written in a descriptive and analytical way, and the methods of collecting and classifying information are done using library studies.