چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی حس لذت بصری و ادراک انتزاعی مکاتب متفاوت هنری در فرهنگ ایرانی و همچنین ایجاد پایگاهی از محرکهای بصری نرمالشده بود که در یک مطالعۀ علمی از نوع آزمایشی بهصورت مقطعی انجام گرفت. جامعۀ آماری دانشجویان یا فارغالتحصیلان دانشکدۀ فنی و دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سالهای ۱۴۰1-۱۴۰0 بودند. در این پژوهش، ۶ آزمودنی (۴ زن و ۲ مرد) بهصورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای استفادهشده شامل آزمون رتبهبندی علاقهمندی و آزمون میزان ملموسبودن اثر بود. هر آزمودنی آزمون رتبهبندی علاقهمندی و آزمون رتبهبندی ملموسبودن را برای ۱۰۴۵ نقاشی از پنج سبک امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم، کوبیسم، زمینهرنگی و آبستره را انجام داد. دادهها با استفاده از روشهای آماری میانگین، انحراف استاندارد، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون خطی آمیخته در زبان پایتون ۳ و به کمک بستههای آماری scipy و pingouin تحلیل شد. نتایج نشان داد در آزمون رتبهبندی علاقهمندی، بهجز در سبک آبستره از کوبیسم و آبستره از زمینهرنگی اختلاف معناداری میان سبکهای مختلف هنری در آزمون رتبهبندی علاقهمندی وجود دارد. در آزمون رتبهبندی ملموسبودن بهجز سبکهای آبستره، کوبیسم و زمینهرنگی که تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند، میان دیگر سبکها تفاوت معنادار مشاهده شد. نتایج نشان داد هرچه یک اثر هنری برای مشاهدهگر ملموستر باشد، رتبۀ علاقهمندی بالاتری را دریافت میکند.
The aim of this research was to investigate the subjective experience of visual delight and abstract perception in Iranian culture as it relates to a variety of artistic genres. Furthermore, the objective of the study was to create a uniform repository of visual stimuli that could be utilized in scientific inquiries, with a particular focus on providing assistance to art therapy practitioners. The experimental and cross-sectional investigation, which spanned the academic year 2021-2022, centred on students and graduates of the faculties of engineering and fine arts at Tehran University. Six participants (two males and four females) were selected as a cohort using an available sampling technique. Every participant evaluated a total of 1045 paintings spanning across five distinct artistic movements: Impressionism, Cubism, Color Fields, and Abstract. The assessment duties comprised assigning ratings to the paintings according to their aesthetic appeal and tangible qualities. Statistical measures including the mean, standard deviation, analysis of variance, and mixed linear regression analysis were utilized in the data analysis. Utilizing Python 3, in conjunction with statistical utilities such as scipy and pingouin, enabled the execution of the analysis. The results indicated that there were notable variations in liking ratings among different artistic forms, with the exception of abstract cubism and abstract color fields. On the contrary, substantial disparities were noted across all genres in the concreteness-rating task, except for color fields, abstract, and cubism, which exhibited no noteworthy differentiation from one another.
خلاصه ماشینی:
Slayton, Archer, & Kaplan 5.
8. Palmer, Schloss, & Sammartino 9.
Barron, Dolan, & Behrens 15.
در مطالعه ای که توسط ایگایا و همکاران (٢٠٢١) انجام گرفت ، از آزمودنیها خواسته شد تا میزان علاقۀ خود به محرکهای سبک های متفاوت هنری را مشخص کنند؛ چرا که سبک های یکسان هنری به صورت خودبه خود و براساس تجربیات هنری دارای ویژگیهای مشابه فیزیکی هستند؛ بنابراین میزان علاقه مندی به این سبک ها میتواند نشان دهندة فرایند وزن دهی ارزشی ٤ به ویژگیهای فیزیکی مانند ترکیب رنگ ، تضاد، روشنایی، میزان انتزاعیبودن و...
در مطالعۀ حاضر بر آن شدیم تا میزان ترجیحات و علاقه مندی هنری سبک های مختلف نقاشی را در جامعۀ ایران مطالعه کنیم ؛ چرا که یکی از سؤالات مهم در بخش روان شناسی هنر و هنردرمانی، تأثیر فرهنگ بر ترجیحات هنری است .
در این پژوهش ، از دو شاخص رتبه بندی علاقه مندی ٥ (ایگایا و همکاران ، ٢٠٢١) و رتبه بندی میزان ملموس بودن ٦ (چاترجی و همکاران ، 7 ٢٠١٠) اثر هنری استفاده کردیم تا ترجیحات هنری در محرکهای بصری را در آزمودنیهای دارای فرهنگ ایرانی مطالعه کنیم .
Mallon, Redies & Hayn 4.
6. Vaidya, Sefranek, & Fellows ٢-٤.
یکی از مفروضه های این مطالعه ، وجود اختلاف معنادار میان آزمون رتبه بندی علاقه مندی به محرکها بـا سـبک هـای هنـری مختلف بود.
Van Paasschen, Zamboni, Bacci, & Melcher simultaneous representation of multiple memories.
Aesthetic preference for art emerges from a weighted integration over hierarchically structured visual features in the brain.
Visual aesthetics and human preference.