چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تربیت به مثابة یک سرمایة اجتماعی در پسامدرن است. این پژوهش از نوع کتابخانهای و مبتنی بر مقالات و رفرنسهای داخلی و خارجی است. نتایج پژوهش بیانگر این مطلب است که پسامدرنیسم از آنجا که دیدگاهی منتقدانه در برابر معضلات و بنبستهای مدرنیته دارد معتقد است مدرنیته قادر به پاسخگویی به بسیاری از نیازهای بشری نمی باشد و از دیدگاه تربیتی ایدههای جدیدی را مطرح کرده که باعث تشخیص ضعفها و بحرانهای نظام آموزشی مدرنیسم شده است؛ از جمله بهرهگیری از روش ساختارزدایی متون آموزشی، حمایت از محلیگرایی و منطقهای شدن در نظام آموزشی، توجه به عنصر دیگری در تعلیم و تربیت، توجه خاص به نقد و انتقاد، توصیه به آموزش و پرورش گفتوگومحور، تأکید بر روشهای کیفی تحقیق در زمینة علوم انسانی و علوم تربیتی محل نقد و انتقاد و بازنگری می باشد.در نهایت میتوان گفت شناسایی آموزههای تربیتی پستمدرن و پی بردن به نقاط قوت و ضعف آن میتواند به افزایش آگاهی و ارتقای سطح دانش مربیان و متربیان برای مواجهه با این نحلة فکری کمک کند.
The above research aimed to investigate education as a social capital in the postmodern era. The above study has been compiled from a library and based on domestic and foreign articles and references. The results of the above research show that since postmodernism has a critical view of the problems and dead ends of modernity, it believes that modernity has not been able to respond to many human needs. Especially from the point of view of education, he has put forward new ideas that have caused the identification of the weaknesses and crises of the modernist educational system, including using the method of deconstructing academic texts, supporting localism and regionalization in the educational system, paying attention to another element in education. Special attention has been given to critique and criticism, recommendations for dialogue-oriented education and training, and an emphasis on qualitative research methods in the field of humanities and educational sciences; despite these, the postmodernity movement itself also has criticism and revision. In the end, it can be said that identifying post-modern academic teachings and realizing its strengths and weaknesses can help increase awareness and improve educators' knowledge level to face this way of thinking.