چکیده:
هدف از انجام این تحقیق ارائه مدل توسعه سرمایه اجتماعی بواسطه داوطلبی در ورزش دانش آموزی بوده است. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از نظریه داده بنیاد (اشتراوس و کوربین) انجام شد. جامعه آماری کلیه اساتید، کارشناسان و متخصصان و اساتید خبره فعال در حوزه مدیریت ورزشی و فعال در حوزه ورزش دانشآموزی ایران بودند و از روش نمونهگیری هدفمند نظری (17 نفر) و بر اساس معیار اشباع نظری استفاد شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیهوتحلیل شدند و مدل نهایی استخراج گردید. بر اساس نتایج به دست آمده عوامل علی در مقولههای ارزش اجتماعی داوطلبی دانشآموز، اوقات فراغت و سرگرمی، کارکرد داوطلبی ورزشی و پیشگیری از انحرافات و مفاسد اجتماعی ؛ شرایط زمینهای در بستر اقتصادی، بستر ساختاری-قانونی و بستر مدیریتی؛ عوامل مداخلهگر در دو بعد موانع و تسهیلگرها؛ راهبردها در عواملی همچون مناسب سازی اماکن ورزشی، سیاست گذاری کلان، تخصیص اعتبارات و منابع مالی، مدیریت نیروهای داوطلب، ترویج و اشاعه فرهنگ داوطلبی، مشارکت فعال و مسمتر دانشآموزان در رویدادهای ورزشی و در نهایت پیامدها در پنج بعد فردی، اجتماعی، تحصیلی، فرهنگی و اقتصادی احصا شدهاند. توجه و زمینهسازی برای شرکت فعال دانشآموزان در فعالیتهای داوطلبی ورزشی منجر به رشد اخلاقی و تحصیلی، دانشاندوزی و همچنین لذت بردن از زندگی در سایهی ارتباط با دیگران میشود و رفتار فرد در روابط اجتماعی بهبود پیدا میکند.
The purpose of this study was to provide a model of social capital development through volunteering in student sports. The present study was conducted based on the purpose of applied research and in terms of collecting exploratory information and using the grounded theory . The statistical population was all professors, experts, specialists and expert professors active in the field of sports management and active in the field of student sports in Iran and theoretical purposive sampling method based on theoretical saturation criteria was used. The data collection tool was a semi-structured interview. The collected data were analyzed using open, axial and selective coding and the final model was extracted. Based on the obtained results, causal factors in the categories of students' volunteer value, leisure and entertainment, sports volunteer function and the obligation to prevent high-risk behaviors; Underlying conditions in the context of facilities, economic context, structural-legal context and managerial context; Interfering factors in two dimensions of barriers and facilitators; Strategies in factors such as adaptation of sports venues, macro policy, allocation of funds and financial resources, employment of volunteer forces, promotion and dissemination of volunteer culture, active and continuous participation of students in sporting events and finally the consequences in five dimensions Individual, social, educational, cultural and economic are counted. Attention and grounding for active participation of students in sports volunteering activities leads to moral and academic growth, learning as well as enjoyment of life in the shadow of communication with others and improves individual behavior in social relationships.