چکیده:
کودکان، بخش بسیارى از ساعات روز را در مدرسه سپرى میکنند. بنابراین، مدرسه میتواند در تربیت آنها نقش بسزایى داشته باشد. در این میان، عدهاى از کودکان به راهنمایى و کمک معلم بیشتر از سایرین نیاز دارند و بنابراین معلم است که مىتواند با فراهم کردن کمکهاى لازم، با اشتیاق و علاقه، به این گروه کمک کند. هدف از انجام این آموزش پژوهی کمک به کاهش و رفع اختلال انگشت مکیدن محمدرضا دانش آموز پایه دوم دبستان شهید نورمحمدی روستای حاجی حاضر از توابع شهرستان ایوان می باشد. مکیدن انگشت یک اختلال عادتى ارضاکننده و واکنش روانى است که غالباً از دوران کودکى شروع مىشود و در دوران ابتدایى و راهنمایى شدت مىیابد. محمدرضا دانش آموز پایه دوم کلاس چندپایه در روستای حاجی حاضر بود که دچار اختلال انگشت مکیدن بود. به منظور جمع آوری اطلاعات از روش اسنادی و مطالعه منابع و روش های مشاهده و مصاحبه استفاده شد. در نهایت با توجه به اطلاعات گردآوری شده به منظور حل اختلال دانش آموز با کمک خانواده از روش های تقویت، مثبت، حمایت عاطفی و واگذاری مسئولیت، استفاده از سرگرمی چون نقاشی و بازی و پرت کردن حواس، جدول پیشرفت و .... استفاده شد. نتایج بعد از ارائه راه حل ها حاکی از آن بود که راه حل های ارائه شده از اعتبار کافی برخوردار بوده و اختلال محمدرضا به شدت کاهش یافته و در آستانه بهبودی است و همچنین پیشرفت تحصیلی نیز حاصل شده است.
Children spend most of the day in school. Therefore, the school can play a great role in their education. Meanwhile, some children need the teacher's guidance and help more than others, and therefore it is the teacher who can help this group by providing the necessary help with passion and interest. The purpose of this research training is to help reduce and eliminate the finger sucking disorder of Mohammad Reza, a second grade student of Shahid Noormohammadi Elementary School in Haji Hahand village of Ivan city.Finger sucking is a pleasurable habit disorder and a psychological reaction that often starts in childhood and intensifies in elementary and middle school. Mohammad Reza, a second-grade student of a multi-grade class in Haji village, was present and had finger-sucking disorder. In order to collect information, documentary method and study of sources and observation and interview methods were used. Finally, according to the information collected in order to solve the student's disorder with the help of the family, the methods of strengthening, positive, emotional support and delegating responsibility, the use of entertainment such as painting and games and distraction, the progress table, etc. became. The results after presenting the solutions indicated that the presented solutions had sufficient validity and that Mohammadreza's disorder has greatly reduced and he is on the verge of recovery, and academic progress has also been achieved.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه یکی از همکارانم در سال تحصیلی 1400-1399 در دبستان شهید نورمحمدی روستای حاجی حاضر از توابع شهرستان ایوان خدمت (تدریس) می نماید، از طریق ایشان مطلع شدم که یک نفر از دانش آموزان پایه دوم ابتدایی به اسم محمدرضا مشکل انگشت مکیدن ( شست مکیدن ) دارد ، لذا وقتی اینجانب از موضوع اطلاع یافتم نگران این دانش آموز شدم و بنا به درخواست همکارم بر آن شدم با حضور در مدرسه مذکور مشکل این دانش آموز را در طول سال تحصیلی جاری با همفکری معلمان و اولیا دانش آموز برطرف نمایم و آموزش پژوهی خود را در این رابطه بنویسم.
سخت گیری والدین نسبت به انجام تکالیف از بدو ورود به مدرسه باعث وارد شدن استرس و اضطراب به دانشآموز شده و همین مساله باعث تشدید انگشت مکیدن محمدرضا میشد به نحوی که در ایام تابستان و نداشتن تکالیف و درس این رفتار کمتر در او مشاهده میشد بنابراین از نظر اینجانب به منظور حل این اختلال رفتاری باید مسئله مورد نظر ریشه یابی شود و با استناد به مطالعات و دانش پشتیبان به ارائه راه حل هایی برای حل این مشکل دانش آموز اقدام ورزید.
The study of the effectiveness of educational games on the improvement of behavioral disorders of preschool children based on the results of the research, the fourth national conference of cognitive educational psychology, Tehran, https://civilica.
The effectiveness of behavioral therapy in controlling finger sucking habit in children, Journal of Isfahan Faculty of Medicine, 2006; 25(87).