چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی نشانگان شخصیت مرزی بر اساس پردازش با میانجیگری کارکردهای اجرایی در دانشجویان دختر دانشگاههای منتخب استان اصفهان بود. پژوهش حاضر، از نظر هدف، پژوهشی بنیادی و از نظر روش، توصیفی (غیرآزمایشی) از نوع تحلیل مسیر و معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دختر در دانشگاههای منتخب استان اصفهان در سال ۱۴۰۱ بوده است. حجم نمونه ۳۰7 نفر در نظر گرفته شده و با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. مشارکتکنندگان به پرسشنامههای شخصیت مرزی STB (1991)، ذهنیتهای طرحوارهای یانگ و همکاران (۲۰۰۸)، و کارکردهای اجرایی نجاتی (۱۳۹۲) پاسخ دادند. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS 25 و Amos 24 در سطح توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. یافتههای پژوهش حاکی از آن بودند که تاثیر غیرمستقیم ذهنیت طرحوارهای بر نشانگان شخصیت مرزی با میانجیگری کارکردهای اجرایی معنیدار بهدستآمده است (01/ 0> p) همچنین نتایج نشان داد، اثرات مستقیم و غیرمستقیم ذهنیتهای طرحوارهای و نشانگان شخصیت مرزی معنیدار شده بود (05/ 0> p).
The aim of the present study was to predict borderline personality syndromes based on schema mentalities with the mediation of executive functions in female students of selected universities in Isfahan province. The current research, in terms of its purpose, is a fundamental research and in terms of its method, it is a descriptive (non-experimental) type of path analysis and structural equations. The statistical population of this research included female students in selected universities of Isfahan province in 1401. The sample size of 300 people was considered and selected by available sampling method. Participants responded to STB (1991), Yang et al.'s (2008), and Salvage Executive Functions (2012) questionnaires for borderline personality. Research data were analyzed using SPSS 25 and Amos 24 software at descriptive and inferential levels. The findings of the research indicated that the indirect effect of schema mentality on borderline personality syndromes was achieved through the mediation of meaningful executive functions (p<0.01).
خلاصه ماشینی:
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} پیشبینی نشانگان شخصیت مرزی بر اساس ذهنیتهای طرحوارهای با میانجیگری کارکردهای اجرایی در دانشجویان دختر دانشگاههای منتخب استان اصفهان احسان قضاوی1، فاطمه ایزدی2* 1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، اصفهان، ایران.
همینطور به دلیل کمبود پژوهش در این زمینه و نتایج متفاوتی وجود دارد، محققین با تمرکز بر دو مؤلفۀ مهم مربوط به این اختلال، ذهنیتهای طرحوارهای و کارکردهای اجرایی مطالعه پیش رو را انجام داده است، هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی رابطه نشانگان شخصیت مرزی بر اساس ذهنیتهای طرحوارهای با میانجیگری کارکردهای اجرایی در دانشجویان دختر دانشگاههای منتخب استان اصفهان بوده است.
باتوجهبه یافتههای این پژوهش میتوان چنین تبیین کرد که طبق نظر یانگ و همکاران، مدل ذهنیت طرحوارهای کوششی برای توضیح آسیبشناسی اخـتلال شخصیت مرزی در چارچوب ساختار شخصیتی مرزی است که خود را به شکل ذهنیتهای ناکارآمـدی کـه بهصورت سریع و چرخهای فعال میشوند، نشان میدهند.
این پژوهشها همسو با Koster و Hoorelbeke (۲۰۱۹) که ارتباط بین ویژگیهای اختلال مرزی و طرحوارههای ناسازگار اولیه را بررسی کردند نتایج نشان داد که بیاعتمادی با سوءاستفاده و کنارگذاشتن رابطه منفی دارند همچنین خودآزاری در شخصیت مرزی با محرومیت و شکست عاطفی مرتبط بود همچنین مدل ذهنیت طرحوارهای کوششی برای توضیح آسیبشناسی اختلال شخصیت مرزی است که خود را به شکل ذهنیتهای ناکارآمدی که بهصورت سریع و چرخهای فعال میشوند، نشان میدهند.
Prediction of executive functions (active memory, sustained attention) based on primary maladaptive schemas in patients with major depressive disorder, Fifth National Conference on Psychology (Life Science ), Shiraz, 2022.