چکیده:
اصطلاح هنر خام توسط ژان دوبوفه، نقاش برجسته فرانسوی بعد از جنگ جهانی دوم مطرح شد که به هنری اشاره دارد که نشات گرفته از افرادی است که به گونهای از جامعه فاصله دارند. این افراد شامل بیماران روانی، زندانیان، انسانهای ترد شده که دچار ترومای شدید هستند و معتادان حواشینشین و انسانهایی از این قبیل میباشد. این افراد هیچگونه تعلیمی در این باره ندیدهاند و خلاف قوانین و تنها بر اساس رویاها و تخیلات خود به خلق اثر هنری میپردازند. هدف از این پژوهش، بررسی هنرخام در آثار بیماران روانی است و به این امر میپردازم که چگونه آثار این بیماران را جزو هنر خام بدانیم. به این منظور، به بررسی آثار بیماران روانی کارگاه هنر، واقع در واحد کار درمانی بیمارستان روانی دکتر حجازی مشهد پرداختم و آثار هنری این بیماران را از دیدگاه هنر خام مورد بررسی قرار دادم. در این کارگاه که به مدت سه ماه از بیماران آثاری دریافت شد، تعدادی از افراد را یافتم که استعدادی نهفته در زمینه هنر داشتند. در این کاراگاه، هنر درمانی را جدا از این پژوهش دانستیم؛ چراکه هدف اصلی هنر درمانی درمان است؛ نه آفرینش هنری. آثاری که در این کارگاه توسط بیماران روانی تولید میشد، با نهایت آزادی عمل و بدون هیچگونه آموزش قبلی و تنها برای بیان شخصی احساسشان در لحظه شکل گرفته بود. در این میان، آثار برخی از بیماران دارای ارزش هنری در خور توجهی بود که بیمار به طور ناخودآگاه و با شور و شوق درونی به خلق آن پرداخته و خود به این امر واقف نبود و ادعایی در این زمینه نداشت، بنابراین این امر خام بودن آثار این افراد را به ما نشان میدهد و میتوانیم آنان را هنرمندان خام و دور افتادهای از جامعه بدانیم که نیاز به معرفی و دیده شدن در جامعه هنری را دارند.
The term outsider art was coined by Jean Dubuffet, a prominent French painter after World War II, which refers to art that originates from people who are somehow alienated from society. These people include people with mental health conditions, prisoners, fragile people who are suffering from severe trauma, people with an addiction living on the outskirts, and people like that. These people have not seen any teaching about this, and they create works of art against the rules and only based on their dreams and imaginations. The purpose of this research is to examine outsider art in the works of people with mental health conditions, and I will discuss how to consider the works of these patients as natural art. For this purpose, I investigated the works of people with a mental health condition in the art workshop in the Occupational Therapy Unit of Hejazi Mental Hospital of Mashhad. I examined the artworks of these patients from the point of view of outsider art. In this workshop, which received work from patients for three months, I found several people with a hidden talent in the field of art. In this research, we considered art therapy apart from this research Because the primary goal of art therapy is treatment, Not artistic creation. The works produced in this workshop by people with mental health conditions were created with the utmost freedom of action, without any previous training, and only to express their personal feelings at the moment. In the meantime, the works of some patients had an artistic value worthy of attention, which the patient created unconsciously and with inner enthusiasm. He was unaware of this and had no claim in this field, so this is the rawness of the works. It shows us these people, and we can consider them as raw and distant artists from society who need to be introduced and seen in the artistic society.