چکیده:
«تیاتر برادوی» در آمریکا، سالها است با بهرهگیری از انیمیشنهای موفق و تبدیل آنها به موزیکالهای صحنهای، راهی جدید را نزد تهیه کنندگان تیاتر خصوصا در حوزه تجاری گشوده است. استقبال چشمگیر تماشاگران از موزیکالهای برجستهای چون شیرشاه، دیو و دلبر، یخ زده، ماداگاسکار، شرک و... در اقصی نقاط جهان، بسیاری از تیاترهای بزرگ را ترغیب نموده تا این روش را در پی گیرند. این امر، طی چند دهه اخیر در برخی از کشورهای آسیایی -خصوصا ژاپن- نیز متداول شده و توانسته است رونق چشمگیری را برای هنر تیاتر - که پس از گسترش دامنه فعالیت تلویزیون و هنر-صنعت «سینما» و دیگرگونههای هنری جدید تا حدی با بحران مخاطب رو به رو شده بود - به بار آورد. مقاله حاضر به روش توصیفی میکوشد با ارایه تصویری دقیق از فرایند تبدیل انیمیشن به تیاتر صحنهای، زمینه ساز توجه سیاست گذاران، تهیه کنندگان، کارگردانان، و دیگر هنرمندان تیاتر کشور به این موضوع مهم و جدید باشد. برای مطالعه موردی این پژوهش، موزیکال شیرشاه، به عنوان پرفروشترین انیمیشن و تیاتر موزیکال تاریخ، انتخاب شده است، تا بتواند مثالی روشن از اهمیت این مسیر باشد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که تبدیل انیمیشن به تیاتر، امروزه دارای یک چهارچوب کاملا علمی، هنری، و فرهنگی بوده و عوامل نمایش شیرشاه با وفاداری کامل به متن انیمیشن، تمام عناصر را به شکل آوانگارد به روی صحنه اجرا کرده و مخاطبان را برای تبدیل عناصر فانتزی به واقعی هیجان زده کردند. روند تبدیل انیمیشن به نمایش علاوه بر جذب بسیاری از تیاترهای بزرگ و هنرمندان برجسته جهان، ثمرات ارزندهای را نیز برای هر دو هنر به ارمغان آورده است. این روند تنها مختص به کودکان نبوده و میتوان فضای فانتزی موجود در انیمیشنهای موفق کشور را با عناصر تیاتری، عینی کرد و همچون شیرشاه یک تیاتر هنری-تجاری موفق را در کشور تولید کرده و انواع مخاطبین را به سمت این نوع تیاتر جدید جذب کرد.
For a long time, Broadway Theatre in the US by adapting successful animations to musicals has opened a new path for theatre producers – especially in the field of commercial theatre. The vast eagerness of audiences for remarkable musicals such as The Lion King, Beauty and the Beast, Frozen, Madagascar, Shrek throughout the world has encouraged important theatres to do the same as Broadway. This trend has been followed in some Asian countries – particularly Japan – as well, reviving interest in theatre, which after the emergence of television and cinema had lost part of its audience. This paper aims to offer an accurate picture of the process of adapting animation to stage theatre and attract the attention of theatre managers, producers, directors, and others in Iran to this significant process. The Lion King as the most successful animation and musical ever has been chosen as the case study to be analyzed in the present research. The director and artists of the Lion king musical performed all the elements on stage in an avant-garde fashion with full fidelity to the animation text and excited the audience to transform fantasy elements into reality. The result indicates that this kind of adaptation is now commonly used by famous theatres and has been able to bring a new generation of audience to theatres. This process of adaptation is not limited to the works for children and it is possible to objectify the fantasy atmosphere in the country’s successful animations with theatrical elements and produce successful artistic-industrial performances in the country like Lion king and attract all kinds of audiences to this new type of theater.